NYHETER

Bytter diesel med el

NYHETER - Vi bytter dieselbilene med elbiler. Den første elvarebilen kjøpte vi for to år siden, sier teknisk sjef Rune Lorenzen i Elektro-Sivert Installasjon på Rommen i Oslo.
tirsdag 17 april 2018
GRØNN PROFIL. - Vi er godt fornøyd
med elvarebilene. De gir oss en grønn
profil, sier teknisk sjef Rune Lorenzen
I Elektro-Sivert Installasjon. 
©Fotograf John Petter Reinertsen

- Vi bytter etter hvert som fossilbilene blir klare for utskifting. I dag har vi to Nissan NV 200-elvarebiler, fem Nissan Leaf personbiler og en Peugeot Partner elvarebil. I tillegg har vi en del privatbiler, som kjøres etter kilometergodtgjørelse. Totalt har vi en bilpark på rundt 25 biler.

- Hvilke erfaringer har dere med el­bilene og elvarebilene?

- Vi er godt fornøyd. Om vinteren har elbilene litt kortere rekkevidde. Det kompenseres med god tilgang på hurtigladere ved bensinstasjonene i området.

Grønn profil
- Hva er bakgrunnen for elbil-satsingen?

- Vi ønsker å ha en grønn profil. Samtidig har vi lyst til å gå foran og vise at det er mulig å gå over til el. Det er også gøy å kjøre disse bilene, siden vi stadig installerer ladepunkter. Dessuten blir bilholdet rimeligere. Elbilene er billigere både når det gjelder bruk, drift og vedlikehold.

- Hvor lang levetid har elbilene?

- Vi håper de vil ha omtrent samme levetid som fossilbilene, rundt fem år. Gjerne lenger. Vi har ikke merket redusert kapasitet eller holdbarhet på bilene.

- Hva er tilbakemeldingene fra de ansatte?

- De setter pris på fordelene elbilene gir når det gjelder parkering, kjøring i kollektivfelt og kjøring i Oslo sentrum på dager med restriksjoner mot fossilbiler.

- Er rekkevidden på bilene stor nok?

- Med oppdrag i hele Oslo og Akershus dekker vi et stort område. Med et godt utbygget nett av hurtigladere er ikke rekkevidden noe problem. Montørene kan stikke innom bensinstasjonen og ta seg en matbit og en kaffe mens bilen står til lading. Det fungerer veldig bra.

- Hvilke råd vil du gi til elinstallatørbedrifter som vurderer å prøve elvarebiler?

- Med dagens rekkevidde kan det være lurt å planlegge hvem som skal kjøre hvilken bil, ut fra hvor lang strekning montørene skal kjøre. Dette vil i mindre grad være et tema når de nye bilene med lengre rekkevidde kommer på markedet. Vi har ingen negative erfaringer med elbil eller elvarebil. Det er lite feil på disse bilene. De har oppfyllt våre forventninger hundre prosent.

Helektrisk om fem år
- Når er bilparken til Elektro-Sivert Installasjon helelektrisk?

- Vi håper å være der om fem år. Dette er selvfølgelig avhengig av økonomi og erfaringene vi gjør.

Stadig flere elinstallatører satser på elbil
Kevin Patel, salgsleder næringssalg hos Nissan-forhandler Birger N. Haug i Oslo, fastslår at salget av elvarebiler vokser kraftig.

- Elinstallatørene står for en stor del av totalsalget.

- Nissan lanserte sin første elvarebil i 2014. Den var basert på personbilen Nissan Leaf. Elvarebilen som kom i 2014 hadde en rekkevidde på inntil 170 kilometer etter NEDC-standard (New European Driving Cycle). Etterfølgeren, som ble lansert helt i starten av 2018, har en rekkevidde på 280 kilometer etter NEDC-standard. Det gjør det mulig for flere å ta disse bilene i bruk.

- Hva er elinstallatørene opptatt av når de kjøper elvarebil?

- De er ikke like opptatt av størrelsen på varebilen som andre håndverkere, siden de ikke frakter like mye utstyr. Elinstallatørene ser mest på rekkevidde og pris. De er opptatt av hvor mye de kan spare på å bytte bensin- og dieselbiler med elbiler.

- Er det geografiske forskjeller i salget av elvarebiler?

- De tydelige geografiske forskjellene som det hittil har vært, begynner å jevne seg ut. Salget er størst i Oslo.

Lavere driftskostnader
- Hva er levetiden for en elvarebil?

- Det vet vi strengt tatt ikke. Etter sju-åtte år ruller de første Leaf-ene fortsatt på veiene. Trolig har elbilen omtrent samme levetid som en bensin- eller dieselbil. På elbiler har Nissan en batterigaranti på åtte år, eller 160 000 kilometer. Elinstallatørene trenger ikke bytte disse bilene oftere enn bensin-eller dieselbiler. Dessuten er driftskostnadene lavere for en elbil.

- Hvor mange elvarebiler solgte dere i fjor?

- Vi har ikke egne tall for elinstallatørene. I fjor solgte vi rundt 500 biler i Norge. Allerede i februar i år hadde vi solgt flere elvarebiler enn de som ble registrert i fjor. Vi har avtaler med flere elinstallatører og kjeder. Dette er et stort marked.

Partnere
Partnerlogo
Stanse fabrikken
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Eliadekampanje
ANNONSE
FSE kurs
ANNONSE
maikampanje