NYHETER

Elektrifiserer fergestrekning med rekordrask lading

NYHETER Fra 2021 skal Norges største fergesamband, Moss-Horten, elektrifiseres.
mandag 5 august 2019
Siemens leverer batteripakken på den nye elektriske Bastøfergen. Kapasiteten er på mer enn 4 200 kWh. Illustrasjon: Bastø Fosen

1,8 millioner kjøretøy og 3,7 millioner personer trafikkerer hvert år strekningen over Oslofjorden.

Bastø Fosen skal i første omgang elektrifisere den nye fergen som er under bygging. Vannkjølte batterier gjør det mulig med rekordhøy ladeeffekt og reduserte batterikostnader.

Batteripakken som leveres av Siemens har en kapasitet på mer enn 4 200 kWh. Fartøyet, som skal settes i rute i januar 2021, blir verdens største batteriferge som bygges for heleektrisk drift.

- Dette blir den største batteripakken som noen gang er levert til en norsk ferge. Pakken tilsvarer drøyt 100 Nissan Leaf (40 kWt), sier Ketil Aagesen i Siemens.

- Det er også første gang vi tar i bruk en ladeløsning med så høy ladeeffekt. Fergen har et rutemønster som krever lading med dobbelt så høy effekt som normalt. Det er svært store strømmengder som skal over i batteriene på kort tid.

- Fergen vil lades med inntil 7,2 megawatt. Med såpass høy ladeeffekt over kort tid, utvikles det mye varme i batteriene. Dette betyr at fergen enten må ha mange batterier for å fordele varmen, eller kjøle batteriene. For å holde kostnadene nede og unngå for mange batterier har vi utviklet en vannkjølt løsning som kjøler dem til et optimalt nivå.

Batteriene skal produseres på Siemens sin nye batterifabrikk i Trondheim som ble åpnet i januar i år. Den heldigitale og robotiserte produksjonslinjen kan produsere inntil 300 MWt i året.

Partnere
Schneider Partnere
Lighthouse Partnerlogo
Partnerlogo
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Meld deg på Eliaden