NYHETER

God mottakelse for Rute 35

NYHETER Rundt 21 000 passasjerer har reist med selvkjørende elbuss mellom Vippe­tangen og Kontraskjæret i Oslo, siden linjen startet som en pilot i mai i år.
torsdag 28 november 2019
FØRERLØS. Ruter har gode erfaringer
med den autonome bussen som har gått
i rute mellom Vippetangen og
Kontraskjæret i Oslo. Foto: Ruter

- Folk opplever den selvkjørende bussen som trygg, forteller Vibeke Harlem, leder for Ruter mobilitets­tjenester.

- Kontraskjæret på Rådhusplassen er et område med mye aktivitet, god tilgang på kollektivtilbud og nærhet til sentrum. Bakgrunnen for ruten er et ønske om å knytte Vippetangen bedre sammen med Rådhusplassen og nærområdet. Samtidig tester vi de selvkjørende bussene i samspill med gående, syklister og biler.

- I et pilotprosjekt er det alltid noe som må bedres. I begynnelsen var det problemer med signalene fra basestasjonene. Det ga noe nedetid. I samme periode var det enkelte dager med ekstremt mye regn, som skapte litt utfordringer for kjøretøyet. Dette ble løst ved at produsenten utviklet en løsning for å skjerme sensorene mot regn.

- Dessuten har mange arrangement på Rådhusplassen bidratt til at hele ruten enkelte dager ikke kunne kjøres. Vi var forberedt på nedetiden under arrangementene. Det var vi ikke på den lange nedetiden på grunn av opp- og nedriggingen ved hvert arrangement. Dette har vært den største hovedutfordringen for driften. Vi har også hatt noe nedetid på grunn av veiarbeid.

Bråstopp for syklister. - Selv om samspillet med all annen trafikk har gått veldig bra, har det vært noen problemer med syklister. Når noen sykler forbi og legger seg inn igjen litt for nært foran bussen, bråstopper den.

- Det er ingen behagelig opplevelse for passasjerene. Derfor blir det laget ny programvare som gjør at bussen forstår at syklisten kjører forbi, og ikke kommer imot. Dette skal bidra til at bussen ikke bråbremser like mye.

- Hva er de viktigste erfaringene fra pilotprosjektet?

- Det aller viktigste er å få en mest mulig stabil drift.

Harlem er spent på hvordan vinterforhold som snø og sludd vil påvirke driften.

- Vi er også spente på hvordan passasjermengden blir på vinteren. I sommer har mange av de reisende vært turister. Vi håper det bli mange passasjerer også gjennom høst - og vintersesongen.

Linje 35 kjøres frem til april 2020.

Partnere
Schneider Partnere
Lighthouse Partnerlogo
Partnerlogo
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Meld deg på Eliaden