Har mer enn 30-doblet omsetningen

NYHETER - Siden starten i 1990 har vi økt omsetningen fra drøyt 40 millioner til 1,3 milliarder kroner. Vi er blitt en ledende belysningsaktør, sier daglig leder Eivind Gunvaldsen og salgsdirektør Erik Nordermoen i SG Armaturen, som i år markerer 30-årsjubileum.
mandag 7 desember 2020
SHOWROM. I showrommet i Oslo
presenterer SG Armaturen sine produkter
og løsninger 

- Det var ingen som hadde regnet med denne utviklingen da selskapsstrategien ble laget. Takket være dyktige ansatte har vi befestet vår markedsposisjon. 
 

Rendyrking

I 2025 tror Gunvaldsen det er mulig å selge for to milliarder kroner.  

- Det har vært en lang reise fra Rondo-beslaget på 1990-tallet, til moderne Tunable white belysning og avanserte styresystemer med bluetooth 

- Det var min far Sven Gunvaldsen som startet selskapet. Han ledet virksomheten de første ti årene. Jeg ble ansatt i 1994. I 2000 overtok jeg lederansvaret.  

- Vi har datterselskaper i Sverige, Danmark, Finland, Island, Be-Ne-Lux, Frankrike, Tyskland, Østerrike og England. Av våre 600 ansatte arbeider 300 i Europa og 300 i Kina. 

- På 1990-tallet satset vi både på grossister, elinstallatører og butikkmarkedet, med Skeidar og Ikea som kunder. Ikea, som solgte våre belysningsløsninger over hele verden, var vår største kunde. I 2000 faset vi ut butikkmarkedet for kun å satse på grossist- og elinstallatørmarkedet. 

Merkevare 100 prosent mot elektrikere

Nordermoen fremhever at merkevaren til selskapet er bygget 100 prosent mot norske elektrikere. 

- Her legger vi stor vekt på kundetilpassede produkter. Denne strategien fungerer. Tilbakemeldingene fra både elinstallatører og grossister er meget positive. I utviklingen av nye belysningsprodukter samarbeider vi med kundene. Innspill fra elektrikere er særdeles viktig for å utvikle markedstilpassede produkter. Dette har bidratt til vår suksess.  

To millioner produkter

- Ved hovedkontoret i Lillesand har vi et administrasjonsbygg og lager på henholdsvis 10 000 og 7000 m2.  

- Lageret har 19 000 pallplasser og en takhøyde på 12 meter. Her har vi til enhver tid to millioner produkter, som tilsvarer et forbruk på fire måneder. Truckene blir styrt med lagerhåndteringssystemet WMS, slik at de vet hvilken lagerreol de skal plukke varene fra. 

- I et marked der vareleveranser skal skje raskt og effektivt, er gode logistikk- og transportrutiner helt nødvendige. Normalt tar det fire måneder fra produktene blir bestilt og produsert til de er lagerført. Gjennom koronapandemien har vi ikke gått tom. Det er et konkurransefortrinn for oss.  

Trygghet med egne produkter

- Vi er også opptatt av å utvikle egne produkter og løsninger, som skjer både i Lillesand og Odense i Danmark. Dette sikrer at kundene får kvaliteten de etterspør. Her har vi spisskompetanse.  

- Med kun å trade belysningsprodukter hadde vi ikke vært der vi er i dag. Når et konsept er utviklet og godkjent, får fabrikken i Kina elektronisk bekreftelse om å starte produksjonen. Som eier av fabrikken har vi full kontroll med denne prosessen.  

- Vi legger stor vekt på at selgerne tar en aktiv rolle i produktutviklingen. Det gir dem et eierskap til produktene, fra ideutkast til lansering. 

Komplett belysningsleverandør

Gunvaldsen og Nordermoen fremhever at fra å ha vært en stor belysningsleverandør til boligmarkedet på 2000-tallet, er selskapet også en komplett leverandør til prosjektmarkedet. 

- Vi satser på fremtidens LED-produkter med Tunable White belysning, dimmere og smartstyring, samtidig som vi får nye nybygg- og rehabiliteringsprosjekter. Selskapet ligger foran målsettingen om en tosifret prosentvis vekst både i år og 2021.

Naviled
Partnere
Elektro importören
Schneider Partnere
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Mitt Anbud