NYHETER

Hybridfly flyr på hydrogen og el

NYHETER I løpet av få år vil elfly trolig være i rute.
mandag 3 juli 2017
Prototypen HY4 fløy sin første tur i fjor
høst. Foto: DLR

Dlr.de og ing.dk skriver at tyske luftfartsforskere i samarbeid med flere partnere har bygget en prototyp som flyr på hydrogen og el.

Prototypen Hy4, et fireseters fly, er bygget ved Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfart i Stuttgart (DLR). Det fløy sin første tur i september 2016. Flyet, som er drevet av hydrogen kombinert med to litium-ionebatterier, hvert på 20 kWh, er verdens første i sitt slag. Batteriene brukes i tillegg til brenselscellene ved takeoff, og når flyet skal legge over. Hovedenergikilden til flyet er fire brenselsceller. De gjør hydrogenet direkte om til elektrisitet. Hver av dem kan produsere 11 kW, som dekker behovet når flyet har en hastighet på 140-232 km i timen, i følge forsker Thomas Stephan. I cruisehøyde ligger energibehovet på 1,3 MW.

Flyet, som har et vingespenn på 21 meter, veier 1 500 kg. Med komprimert hydrogen og fulle batterier har det en rekkevidde på inntil 750 km. Med flytende hydrogen kan rekkevidden dobles.

Forskerne planlegger å bygge et 12-seters fly, som skal være i luften innen fem år. De har også håp om å bygge et 40-seters passasjerfly for ruter på 400-1 000 km, med en motorstyrke på mer enn 2 MW og hastighet på drøyt 400 km i timen.

- Med HY4 har vi utviklet en optimal plattform for å videreutvikle hydrogendrevne fly, sier professor Josef Kallo, som leder prosjektet.

- Små passasjerfly som HY4 kan snart settes inn i innenrikstrafikken som elektriske luft-taxier, og tilby et fleksibelt og raskt alternativ til dagens transportmidler.

Partnere
Partnerlogo
Stanse fabrikken
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
God sommer
ANNONSE
kampanje