Kraftig trafikkvekst i Telenor-nettet

NYHETER Trafikken i nettet til Telenor har økt kraftig i forbindelse med koronasmitten. De siste to ukene har mobil tale økt med 50 prosent, mobil data med 25 prosent i perioder, mens internett på fast bredbånd på dagtid har økt med 30-40 prosent.
onsdag 25 mars 2020
Adm. direktør Petter-Børre Furberg i
Telenor Norge forsikrer at selskapet har
høy oppetid og god kapasitet på nettet.
Foto: Telenor 

Forklaringen er økt bruk av video (blant annet NetflixYouTube og NRK) og videokonferansetjenester. 

SMS-tjenesten har økt med 22 prosent. Normalt ligger daglig nivå på 16-18 millioner SMS-meldinger. Nå er den økt til 20-22 millioner. En stor del av veksten kommer av at myndighetene i stadig større grad bruker SMS i kommunikasjon med innbyggerne. 

Adm. direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge forsikrer at kundene kan være trygge på at nettet har høy oppetid og god kapasitet. 

- Vi tar på alvor at vi har en helt sentral plass i samfunnets infrastruktur. Derfor har vi en beredskapsorganisasjon i drift hele døgnet året rundt. Nettet tåler denne ekstra belastningen. Dessuten er vi godt rustet for ytterligere vekst. 

- Vi får tilbakemeldinger om at enkelte opplever treghet i pålogging fra hjemmekontor. Dette har oftest sammenheng med at hjemmekontorløsningene ikke er dimensjonert for så mange samtidige oppkoblinger. Sammen med bedriftene ser vi på muligheter for å øke denne kapasiteten. 

Partnere
Schneider Partnere
Lighthouse Partnerlogo
Partnerlogo
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Meld deg på Eliaden