NYHETER

Mobiler ned, mikro­­mobilitet opp

NYHETER Tall fra elektronikkbransjen.no over elektronikksalget i første halvår i år viser at nordmenn kjøper færre mobiler.
torsdag 10 oktober 2019
Mikromobilitetsprodukter, som sparke-
sykkel, er populært. I første halvår i år
det ble solgt 30 000 slike enheter i Norge

Til gjengjeld blir det kjøpt dyre modeller. For tiden er det mikromobilitetsprodukter som er mest populært. Etter at små elektriske kjøretøy ble likestilt med sykler i regelverket, har salget av elsparkesykler økt kraftig.

Det er første gang bransjen måler salg av mikromobilitetsprodukter. 30 000 enheter ble solgt i første halvår. Bransjen forventer en kraftig økning i salget av slike produkter.

Nordmenn plukker fra øverste hylle når det eksempelvis gjelder hvitevarer, tv, digitale assistenter og hodetelefoner.

De siste to årene har folke-tv-en vært på 55 tommer. I første halvår har det vært perioder der 65 tommer selger mest. For de største tv-ene, fra 75 tommer og oppover, er salget økt fra tre til 4,5 prosent.

Også andelen tv-er med 4K-oppløsning øker. 92 prosent av solgte tv-er støtter denne oppløsningen. Samme tall for første halvår i fjor var 85 prosent.

Etter en utflating av salget av smartutstyr i første halvår i fjor, vokser kategorien. Blant annet er salget av digitale assistenter dobbelt i første halvår i år.

Salget av store hvitevarer faller med to prosent. Også her handler nordmenn dyre modeller.

Malmbergs
Partnere
Schneider Partnere
Lighthouse Partnerlogo
Partnerlogo
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Øke tilgjengeligheten
ANNONSE
Meld deg på Eliaden