NYHETER

Mulig batteriløsning

NYHETER Selv om de første elflyene er i lufta, trengs helt andre batterityper for at elektrisk flytrafikk kan bli en realitet.
torsdag 15 november 2018
Dagens litium-ionbatterier er ikke
kraftige nok for elfly. 
Foto: Laila Sandvold Macdonald

tu.no skriver at en forskergruppe kan ha tatt det første skrittet mot en løsning.
Elbilbatterier er for tunge for fly. Dessuten er de lettere batteriene for svake. Forskerne har klart å forsterke litium-ion-batterier med magnetiske nanopartikler kombinert med magnetfelter for å gjøre dem kraftige nok til å få flyene i luften. Løsningen er å få ionene og elektronene i batteriet til å bevege seg raskere. Med magnetfeltet kan batteriet levere strøm raskere. De forsterkede batteriene skal være dobbelt så effektive som vanlige litiumbatterier.
Det er fortsatt et stykke til de nye batteriene kommer i produksjon. De har ennå ikke gjennomgått reelle tester.
I Norge har Avinor en målsetting om at all innenriks flytrafikk skal være elektrisk innen 2040.

kampanjeZenit
Partnere
Partnerlogo
Stanse fabrikken
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Elsikkerhetskonferansen19