NYHETER

Populær Eliade-oppvarming

NYHETER Rundt 150 utstillere var på plass da Eliaden 2018 inviterte til markedsmøte for å varme opp til årets messe.
mandag 23 april 2018
KLARE FOR ELIADEN. Markedssjef Erik
Braatnes i Autobolig (t.v.),
salgskonsulent Jacqueline Knutsson i
Autobolig og Country Manager Knut
Bachke i Esylux Norge var blant de
150 utstillerne som fikk inspirasjon
på markedsmøtet

I tillegg til informasjon om hallinndeling og planlagte seminarer, fikk deltakerne blant annet gode råd fra Andreas Ljones, som leder New Business and Partnership Events på Norges Varemesse.

- Mange stands ser ut som de gjorde for flere tiår siden. Det trenger ikke nødvendigvis koste så mye å ta grep for å få en utstilling som skiller seg ut fra mengden, og får besøkende til å komme. Trikset er å gjøre noe som er litt annerledes enn alle andre.

Digital kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Aadland Høen i NHO ga råd om hvordan lykkes i å bruke sosiale medier. Hun hadde mange tips om hvordan å skape interesse, oppnå likerklikk og få folk til å dele innlegg.

Adm. direktør Vibeke Lund Skeide i Elko delte utstillererfaringer med de andre. 

- Alle våre ansatte deltar på Eliaden. Hver messedag starter med gitarspill, allsang og navneopprop. Dette er viktig for teamopplevelsen.

God inspirasjon
Markedssjef Erik Braatnes og salgskonsulent Jacqueline Knutsson i Autobolig synes det var mye fin inspirasjon å hente på markedsmøtet.

Den unge Sarpsborg-bedriften er en nykommer i markedet for smarthus og bolig- og bygningsautomatisering. De har heller ikke deltatt på Eliaden. Bedriften startet med én fulltidsansatt i 2014. I dag er de fem.

- Det er bra å komme i gang. Møtet ga oss mer enn vi regnet med. Ut fra det vi hørte i dag, er vi på rett spor med planleggingen. Vi gleder oss til å møte elektrikerne ansikt til ansikt. Dette er våre hovedkunder, sier Braatnes.

- Vi har agentur for Loxone i Østerrike, som produserer et styringssystem basert på pls-en Miniserver. At de vil ha en representant på standen vår på Eliaden, viser hvor viktig de synes messen er.

- Det er synd at oppmerksomheten i så stor grad er på tingenes internett (IoT) og smarthus. Veldig mange vet ikke hva som ligger i uttrykket smarthus. En del av markedet er mer interessert i gadgetpregede produkter som kjøleskap med tv.

- Selv om vi også selger lyd- og bildeprodukter, adgangskontrollsystemer og fargebelysning, legger vi mest vekt på å sette lys, varme og solskjerming i system for å redusere strømforbruket. Ikke alle kjenner til slike systemer. Budskapet drukner litt i oppmerksomheten rundt gadgets og rene komfortløsninger.

Fin teaser
Country Manager Knut Bachke i Esylux Norge skal på Eliaden for tredje gang. - Jeg synes markedsmøtet fungerer som en fin teaser for Eliaden. Det vekker interesse, samtdig som vi får gode tips.

- Det er også nyttig å få generelle input fra eksterne aktører, ikke nødvendigvis rene bransjetema. Møtet har riktig format. Det er også tidlig nok til at vi eventuelt kan endre noe i planene.

- Den siste tiden har vi lansert mye nytt på lys og lysstyring. Vi satser tungt på menneskeorientert belysning (HCL), med gode tilbakemeldinger fra markedet. Det er viktig at løsningene er pluggbare, slik at det ikke er behov for å programmere. Alle våre HCL-løsninger, som har armatur og styring i ett, leveres med fabrikkinnstillinger.

- Eliaden er en fin arena for å nå flest mulig. Selv om vi i 2016 hadde en stand som lå litt tilbaketrukket i D-hallen, var det mange besøkende. I år har vi en mer sentral plassering. Vi setter søkelyset på belysning av næringsbygg og helse- og utdanningsinstitusjoner. Her skal vi også vise produkter som ble lansert på Light+Building i Frankfurt tidligere i år, sier Bachke, som opplyser at elinstallatører er en viktig målgruppe.

Foto: Laila Sandvold Macdonald

kampanjeZenit
Partnere
Partnerlogo
Stanse fabrikken
ABB
Partnerlogo
Vanpee Partnere
Partnerlogga
ANNONSE
Energismarte bygg