Nord-Europas første elbåt-ladenettverk
– I løpet av kort tid får Aker Brygge i Oslo, Bergen og Florø hurtigladere for el-båter. Dette åpner for at folk kan lade båt og bil samme sted, sier konsernsjef Jannicke Hilland i BKK.
BYGGER ELBÅT-LADENETTVERK. Daglig leder Maria Bos (t.v.) og prosjektleder Bjørn Hønsi Følling i Plug og konsernsjef Jannicke Hilland i BKK forbereder seg på markedet for lading av el-båter
– Vi har arbeidet med prosjektet en stund. Særlig de siste månedene har elbåt-interessen blitt merkbart større. Det vil ta tid før dette markedet blir stort. Da må det være trygt og tilgjengelig.
Vil bygge ladeled
Det er BKK-selskapet Plug som står bak satsingen. De installerer, eier og drifter landstrømanlegg til skip. Hurtigladenettet blir det første av sitt slag i Nord-Europa, og ett av få i verden.
– Det er noen få planer om enkeltladere i Norge. I Europa er det et par private initiativ, sier daglig leder Maria Bos i Plug.
– Ladestasjonene i Solheimsviken, Vågen og Marineholmen i Bergen, Aker Brygge i Oslo og Florø Havn er første del av satsingen. For å få en ladeled langs kysten må det installeres langt flere ladere. Vi arbeider med flere prosjekter. I denne prosessen har vi god dialog med havner og båtforeninger. Vi vil gjerne høre fra båtfolket hvor de ønsker lademuligheter.
Samarbeidsprosjekt
Plug samarbeider med flere selskaper om ladenettverket, blant annet gründerselskapet Evoy i Florø som utvikler elmotorer.
– Vår målsetting er å gjøre el-båt til det naturlige valget for alle båtbrukere. Med samarbeidet med BKK og Plug kan båteiere i løpet av få år dra på lange turer langs kysten på ren elkraft med minimal ladetid, sier daglig leder Leif A. Stavøstrand i Evoy.
På Aker Brygge er det Aker Brygge Marina som går foran.
– Vi skal legge til rette for at folk skal kunne lade elektriske fritidsbåter. Dette markedet vil øke. Dessuten er ladestasjonen en del av vår grønne satsing, sier daglig leder Geir Olav Hegerroll i Aker Brygge Marina.
Vil ha standardisering
Bos peker på at ladepluggene for el-biler er standardisert.
– Det samme må skje med el-båtene. Vi mener at CSS-ladepluggen som brukes til å lade el-biler også er den tryggeste for el-båter.
– Å kunne lade disse kjøretøyene på samme sted vil være nyttig for mange. Dette blir nå mulig i Florø, sier Bos, som forteller at med mer enn 400 hurtigladere over hele landet er BKK også blant de største i Norge på lading av el-biler.