Norsk jernbaneteknologi sparer strøm i Europa
Flere land bruker jernbaneteknologi fra Bane Nor, som sparer klimaet og samfunnet for store utgifter. Om hele Europa fulgte oppskriften, ville det tilsvart et årlig strømforbruk fra 35 millioner husstander.
Med det Bane Nor-utviklede Erex-systemet sparer europeiske togselskaper strøm Foto: Terje Walle, Bane Nor
I 2003 utviklet Jernbaneverket (forløperen til Bane Nor) Erex-systemet. Siden da har Belgia, Danmark, Finland, Luxembourg, Nederland, Spania, Sveits og Sverige tatt i bruk teknologien.
– Med dette systemet bruker togene 75 prosent av energien de gjorde før. Det gir lavere strømregning for togselskapene og sparer miljøet for unødvendig energibruk, sier Dyre Martin Gulbrandsen, leder for energihandel i Bane Nor.
Økonomisk kjøring av togene
– Med data fra Erex kan togselskapene analysere hvor og når de lager og bruker mest strøm, og hvordan lokførerne bør styre togene for å bruke minst mulig energi.
– Toget produserer strøm ved bremsing, og bruker mer energi på å komme opp i fart. Strømsparingen skjer både under bremsing og ved at lokførere tilpasser kjørestilen for å bruke mindre energi.
– Strømmen togene sparer mates tilbake til strømnettet, og selges til andre tog eller strømabonnenter. Før gikk mye av denne energien tapt som varme i bremsene.
Felles dugnad for å spare strøm
Gulbrandsen forteller at siden 2003 har den norske jernbanen vært en rollemodell for energibruk i Europa.
– Vi deler teknologien med alle land som ønsker å bli partnere. Derfor satser vi på et stort dugnadssamarbeid, der vi lærer av hverandre og deler på kostnadene. Bærekraftig satsing er viktig for å øke miljøfortrinnet med jernbanen. Det betyr mye for klimaet og at jernbanen skal bli enda mer konkurransedyktig.