Skal doble omsetningen

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Skal doble omsetningen

– Selv om vi startet selskapet i april i fjor, fikk vi en omsetning på mer enn ti millioner kroner. Det er vi godt fornøyde med, sier CEO Steffan Thorvaldsen og CPO Magne Gabrielsen i Bldng.ai.

Fintuning. - Med flere ansatte, fintuning av organisasjonen og styrking på salgsområdet skal vi doble omsetningen, sier CPO Magne Gabrielsen (t.v.) og CEO Steffan Thorvaldsen i bldng.ai

De forteller at oppstartselskapet, som satser på smarthusløsninger, er eid av Telenor Group. 

– Med flere ansatte, fintuning av organisasjonen og styrking på salgsområdet budsjetterer vi i år med en omsetning på 26 millioner kroner. For å få til dette må vi øke antall ansatte fra ti til 15. Her har vi allerede ansatt en ny salgs- og markedssjef.  

Prop Tech-teknologi

– At vi overtok en større kundeportefølje fra Telenor på smarte bygg var et viktig bidrag i etableringen. Vi har fått flere nye kunder i hjemmemarkedet, som bruker våre skybaserte løsninger for å gjøre boligene smartere.  

– Med Prop Tech-teknologi, som baserer seg på kunstig intelligens (AI), IoT (Internet of Things), Big Data, VR og skybaserte løsninger skal vi forbedre, effektivisere og forenkle eiendomsbransjen.  

Mennesketellingssensorer

– I flere prosjekter har vi levert IOT-nettverk med sensorer, som teller hvor mange personer som er i lokalene. Disse er koblet på videokonferansesystemet til Cisco med Edge-teknologi. Denne informasjonen kan brukes til å effektivisere arealutnyttelsen, og bidra til å redusere energiforbruket og C02-utslippene.   

– Vi har gjennomført markedsundersøkelser i Norge, Sverige, Danmark og Finland som viser at nordiske boligselskaper er modne for et ansiktsløft og en digital transformasjon.  

Egen merkevare

– Som nevnt var smarte bygg opprinnelig en del av Telenor Bedrift, som utviklet smarte byggløsninger til bedriftsmarkedet. Å drive med innovasjon på et snevert produktområde i et så stort selskap som Telenor, kunne i verste fall føre til at vi kanskje måtte konkurrere om utbygging av 5G og andre konsernprioriteringer. For oss ville dette blitt en kunstig selskapsordning. Vi fronter våre tjenester med egen brand, og bygger opp en egen merkevare. 

– Vi samarbeider også med Telenor Eiendom, der vi tilfører hverandre kompetanse. Målsettingen er å bli størst med våre løsninger i det nordiske eiendomsmarkedet. 

Les mer om følgende emner: