Rekordår for elektronikksalget
– Etter en omsetningsøkning av elektronikkprodukter på 18 prosent fra 2019 til 2020 var det ventet et resultat nærmere et normalår i 2021. I stedet økte omsetningen med tre prosent fra 42,3 til 43,6 milliarder kroner. Dette er ny rekord, sier adm. direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Selv om det ble solgt færre mobiltelefoner i fjor, økte omsetningen fordi folk kjøpte dyrere modeller
– Det er særlig salget av hvitevarer, spillprodukter og kjøkkenutstyr som øker.
Etter en kraftig økning i tv-salget i 2020, er dette tilbake på et normalnivå i 2021 med 368 000 skjermer. I stedet kjøper nordmenn stadig større apparater. 65 tommer er den mest populære skjermstørrelsen. Totalomsetningen på tv i fjor endte på 3,32 milliarder kroner, mot 3,45 milliarder i 2020.
Selv om salget av utsyr til hjemmekontor er redusert med fem prosent, er det fortsatt noe høyere enn i et normalår. I stedet er det sterk vekst i markedet for spillkonsoller, spill-pcer og gaming-utstyr.
Fra 2020 til 2021 økte salget av bærbare og stasjonære spill-pcer med 24 prosent.
Kjøpte dyrere mobiler
Antall solgte mobiltelefoner i fjor er redusert med fem prosent til 1,52 millioner. Dyrere modeller, og at nordmenn gjerne kjøper toppmodellene, gjør at omsetningen økte med tre prosent fra 9,6 til 9,9 milliarder kroner.
Salget av store hvitevarer økte med ni prosent til ni milliarder kroner.
I fjor ble det solgt 1,93 millioner stavmiksere, brødbakemaskiner, juicepresser, vaffeljern, kjøkkenmaskiner og andre matlagingsprodukter. På dette området økte omsetningen fra 12,4 milliarder i 2020 til 13,3 milliarder kroner i 2021.