400 Elflix-brukere

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

400 Elflix-brukere

– Siden lanseringen i januar i år har rundt 400 medlemsbedrifter tatt i bruk Elflix. Med tanke på at det tar noe tid til å tilpasse seg et nytt konsept som dette, er responsen større enn forventet. Tilbakemeldingene er gode, sier markedssjef Gjermund Hovde i Nelfo.

HETT TEMA. Solstrøm for installatører topper listen over kurs som er lastet ned flest ganger på Elflix. Her får deltakerne en innføring i solenergimarkedet både i Norge og globalt

– Brukerne er fornøyde. De er opptatte av fleksibiliteten med at de kan ta kursene når de har tid, og så mange ganger de ønsker. Dette gjør kurstilbudet mye mer tilgjengelig for hver enkelt.  

Kommer med ønsker

– Helt fra starten har brukerne engasjert seg i hvilke kurs som bør være tilgjengelig på Elflix. Her har vi fått mange forslag. Med bakgrunn i disse tilbyr vi i forbindelse med lanseringen av NEK 400:2022 på Eliaden i år, et oppdateringskurs på standarden. Flere ønsker også et FSE-kurs, som er klart til høsten.  

– Disse to kommer i tillegg til den oppsatte kjøreplanen, som legger opp til to nye kurs hver måned. Det første her er et tillegg til det obligatoriske HMS-kurset.  

Spill

– Med Elflix får brukerne også prøve seg på spillbasert opplæring. Foreløpig er dette et enkelt, lite scenario der brukeren møter avataren Frithjof, som skal installere elbillader i garasjen.  

– Den første utgaven av spillet går ut på å gjennomføre en samtale med Frithjof om elbilladeren.  

– Spillet skal videreutvikles til å installere solceller og utføre sluttkontroll. Samtidig skal kjøkkenet renoveres. Senere skal vi simulere en strømulykke, for å lære brukerne hva de skal gjøre i slike tilfeller. Her legger vi også inn anbefalingene som kom tidligere i år om hvordan de som blir utsatt for strømgjennomgang skal behandles.  

Stopper ikke med bransjerettede kurs

– Brukerne setter også pris på tilgangen til kursene fra Videocation. Mange av disse er aktuelle for elektroselskapene, blant annet kursene i ledelse. Bærekraft er også populært. 

– Som forventet er det færre betalende brukere. Å abonnere på kunnskap er nokså nytt. Vi regner med at dette vil øke etter hvert som brukerne føler seg trygge på at konseptet fungerer.  

Presentasjon på Eliaden

Hovde forteller at Elflix er en av flere løsninger Nelfo skal vise på Eliaden 2022. 

– Hver dag klokken halv to på ettermiddagen kjører vi en gratispresentasjon på den åpne scenen ved siden av Nelfo-standen. Her får de besøkende en innføring i hva Elflix er, og mulighetene kompetanseplattformen åpner for. Her tilbyr vi også kampanjepriser på abonnement.  

– Hvordan skal dere øke bruken av Elflix?  

– Selv om vi nok vil kjøre noe tradisjonell markedsføring som annonsering, er det viktigste å komme ut og snakke med bransjen.  

– En viktig fordel er at brukerne kan repetere kursene så ofte de ønsker, og når det passer. Dette er ikke mulig med et klasseromskurs. 

Les mer om følgende emner: