Lyser opp Munch-kunst
Spotlights fra Erco lyser opp det nye Munch-museet i Oslo, som har verdens største samling av kunstverk av Edvard Munch.
DUKKER OPP FRA MØRKET. "Skrik" er belyst på en måte som skaper inntrykk av at maleriet dukker opp fra mørket Foto: Tomasz Majewski
Han regnes som en av 1 900-tallets mest betydningsfulle representanter for symbolismen.
Munch har blant annet malt «Skrik», som er et av de mest ikoniske bildene i kunstverdenen. Samlingen han testamenterte til den norske regjeringen er på rundt 26 700 verk.
Museet, som er på 13 etasjer og har 11 gallerier, er tegnet av den spanske arkitekten Juan Herreros.
Spesialutviklet for museer
Kunstverkene er nesten kun opplyst av Erco sitt spotlightsystem Parscan.
Det er spesialutviklet for museer, og består av flere størrelser, optisk tilbehør og ni utskiftbare lysfordelinger som kan justeres uten verktøy.
Rundt 2 500 slike DALI-styrte armaturer er installert i museet. De har effekter på 12, 24 eller 48 W, som med diffusjonsvinkler og tilbehør skal sikre best mulig visuell komfort for de besøkende.
Skaper inntrykk av dagslys
– For å tilpasse lyset til hvert enkelt kunstverk og alle utstillinger har vi brukt hele utvalget i Parscan-serien, sier sjefdesigner Kristin Bredal i designselskapet Zenisk, som har prosjektert lysløsningen.
– De besøkende kommer inn i utstillingslokalene gjennom dagslysopplyste rom. Disse går over i lukkede lokaler med kunstig lys. I sistnevnte er lyset designet slik at folk ikke skal legge merke til den kunstige belysningen, men få inntrykk av at det her er naturlig dagslys med intuitiv orientering.
– Kunstverkene skal oppleves som naturlig opplyst uten synlig oppmerksomhet, refleksjon eller gjenskinn. Samtidig skal utstillingshallene være lyse og trivelige.
– Vi har også vært opptatt av å få frem fargene og glansen i Munch sine malerier, tegninger og trykk. Her er det lagt vekt på lyskvalitet, fargegjengivelse, lysfordeling og spredningsvinkel.
«Vår tids Mona Lisa»
Det mest kjente maleriet i museet er «Skrik». Den amerikanske journalisten og kunstkritikeren Arthur Lubow har beskrevet dette som «vår tids Mona Lisa». Museet har tre versjoner av maleriet. Siden de er skjøre og lysfølsomme, er de montert i skap som åpnes ett om gangen. Utstillingsrommet er helt mørklagt, og skapene svartmalte.
– At maleriene kun er belyst med 25 lux, og nøyaktig tilpasset innrammingen, skaper inntrykk av at de dukker opp fra mørket. Her er det høy kvalitet på fargegjengivelsen, sier Bredal.