Stopper 1 million svindelsamtaler hver måned
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har i lengre tid samarbeidet med mobilselskaper for å redusere antall svindelforsøk.
Mobiloperatørene i Norge stopper hver måned mer enn 1 million svindelforsøk
Både Telenor, Telia, Ice og andre selskaper har innført filtrering i nettet som gir svært gode resultater.
– Tiltakene stopper hver måned mer enn 1 million svindelforsøk. Det er all grunn til å rose mobiloperatørene for deres arbeid for å beskytte egne og andre sine kunder, sier seniorrådgiver Johannes Myhre Vallesverd i Nkom.
– Norge er et av de første landene i Europa som regulerte teleselskapene sin plikt til å sperre spoofede samtaler.
– Svindlerne ser etter nye muligheter. Når det er blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet flyttes spoofingen over på fastnettnummer. Nkom arbeider for at det skal være trygt å bruke elektronisk kommunikasjon. Derfor er det bra at bransjen sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer.
Ordet spoofing kan oversettes med lureri eller forledning. I ekom-verdenen blir begrepet brukt om illegitim manipulering av telefonnummer.