3D-printer deler til elbiler
I Køln i Tyskland har Ford åpnet et senter for 3D-printing. Her skal 12 høyteknologiske 3D-printere produsere plast- og metallkomponenter som varierer i vekt fra 30 gram til 15 kilo.
Ved fabrikken i Køln skal Ford 3D-printe elbil-deler
Sammenlignet med konvensjonelle støpeprosesser kan 3D-printing av små komponenter spare inntil 80 prosent i tid og produksjonskostnader. 3D-printing er også langt mindre materialkrevende. Granulater som ikke blir brukt, kan gjenbrukes. Ford Research and Innovation Center i Aachen i Tyskland arbeider med et eget pilotprosjekt på dette området.
Ved Ford-fabrikken i Valencia i Spania har et eget team utviklet en katalog med mer enn 5 000 deler som kan produseres, og som løser forskjellige utfordringer i produksjonsprosessen. I fjor ble det 3D-printet 20 000 deler.
Flere deler er 3D-printet for den fremtidige produksjonen av den første elektriske bilmodellen som skal produseres i Køln. Dette gjelder blant annet 1 800 beskyttelsesdeler, som skal sørge for at dørene ikke blir skadet under transport til produksjonslinjen.