Tester hybridlastebil med solceller
En Scania hybridlastebil med semihengeren dekket av 100 m2 solcellepaneler blir testet på svenske veier. Dette kan gi en forlenget årlig rekkevidde på 5 000 utslippsfrie kilometere.
I Sverige er det utviklet en Scania-trailer som er dekket med solceller Foto: Scania
Med svenske forhold vil panelene årlig produsere 8 000 kWh. I land med flere soltimer kan energiproduksjonen, og dermed den elektriske rekkevidden, dobles.
Det blir også undersøkt om det er mulig å selge overskuddsstrøm fra lastebilen tilbake til det offentlige strømnettet. Muligheten for toveis lading er ikke helt enkelt, blant annet fordi lovverket er uklart. Elektroingeniør Sverker Ericsson i Dalakraft opplyser at det for tiden ikke er mulig å kjøpe lastebiloverskuddet.
Den solcelledrevne lastebilen er utviklet i et forskningsprosjekt finansiert av det statlige innovasjonsorganet Vinnova.
Batteriene på vogntoget har en total kapasitet på 300 kWh, med 100 kWh på trekkvognen og 200 kWh på hengeren. Solcellepanelene har en maksimal virkningsgrad på 13,2 kWp.