Tretti år med sikkerhet
I 1992 startet elektriker Jan Fredrik Kleven et selskap som i dag leverer sikkerhetsteknologi til hele verden. Innovasjon og utvikling har høyeste prioritet i den trønderske familievirksomheten Elotec.
Flere bygg på Bryggen i Bergen er sikret med Elotec-produkter Foto: Asian dream
Tidlig på nittitallet brant det ofte i landbruket, spesielt i fjøs. Med høy fuktighet, kulde og korrosive gasser rustet alarmkomponentene. Kleven løste denne utfordringen med å utvikle en aspirasjonsdetektor, der elektronikken er godt beskyttet mot ytre påvirkninger i en boks. I dag er den installert i 90 prosent av norske landbruksbygg. Samtidig blir detektoren også brukt i nærings-, kontor-, lager- og industribygninger, kjøpesentre og fryselagre.
Helnorsk
Tretti år etter starten er Elotec fortsatt et hundre prosent norskeid familieselskap, med mer enn 100 ansatte fordelt på ni avdelinger i Norge og Finland, 1 500 forhandlere i Norge og Europa, og en årlig omsetning på mer enn 200 millioner kroner.
Selskapet eksporterer til 30 land, som Island og Dubai. Mange bygg og steder er sikret med Elotec-produkter. Dette gjelder blant annet Bryggen i Bergen, Røros, Skudeneshavn, Loshavn, Undredal, skihallen «Snø» utenfor Oslo og Lærdalsøyri. Flere av stedene står på Unesco sin verdensarvliste.
Gründer Jan Fredrik Kleven er fortsatt daglig leder. I ledergruppen er også neste generasjon. Nina Kleven er leder for strategi- og forretningsutvikling, mens Kristian Kleven er produktsjef. De to har også overtatt eierskapet.
Selskapet har hovedkontor på Oppdal. Det er også her mesteparten av produktutviklingen skjer, spesielt kjerneproduktene. Noen blir også utviklet med hjelp av samarbeidspartnere i 17 land.
– Vi satser tungt på innovasjon og utvikling. I fjor ble det brukt 25 millioner kroner. Vi tilbyr også skreddersydde løsninger. Dessuten kobler vi potensielle sluttkunder mot dyktige elinstallatører, sier produktsjef Kristian Kleven.
Styrket ut av vanskelig periode
– Er selskapet påvirket av koronapandemien og krigen i Ukraina?
– Vi kom styrket gjennom pandemien. I fjor økte omsetningen med 20 prosent. Med smitteverntiltak fikk vi snudd kunder som ville permittere. Blant annet forsynte vi både kunder og kommunen med munnbind. Etter denne perioden er selskapet forberedt på at alt kan skje. Vi har produsert og levert slik vi har ønsket. Dessuten er korte beslutningsveier et konkurransefortrinn.
“Elektro-Lego”
– Landbruket er et stort marked. Her skjer det mange nyetableringer, samtidig som det dannes store enheter. Også næring, industri og privatmarkedet er viktige områder, der vi vokser. Når det gjelder boliger har salget av innbruddsalarmer eksplodert.
– Vi er opptatt av å utvikle det vi kaller «elektro-Lego». Produktene våre skal være enkle å montere. Bærekraft er også viktig. Vi leverer produkter med en levetid på batteriet på inntil ti år. Dessuten bruker vi kun plast, slik at de er enklere å gjenvinne. Ved et senter i Tyskland tester vi produktene etter de tøffeste kravene.
– Vi skaper også nye markeder for elinstallatørene. Her har vi det siste året fått 380 nye installatørkunder.
Bestselger
Kleven fastslår at aspirasjonsdetektoren Elotec Aspect, som virksomheten startet med, er en verdenssuksess.
– Blant annet skal vi levere den til Indian Rail. Her har vi fått en kontrakt på 25 millioner kroner. Det er gøy at produktet som i utgangspunktet ble utviklet for fjøs, blir installert på tog. Nylig har vi også levert Elotec Aspect til det største bygget i Bahrain, som er et konferansesenter på rundt 100 000 m2.
– Kommer det nye produkter?
– Nødlys er et satsingsområde. Her kommer snart EloRay, som monteres i vegger og tak. Vi har også modeller som kan installeres innfelt i tak, og som nedhengt skilt. Nødlyset er utviklet med bakgrunn i tilbakemeldinger fra elinstallatørene, og tåler et tøft miljø. Festebraketten er så liten at den får plass i lommen. Her får montøren med seg alt opp på gardintrappen, sier Kleven, som fremhever at selskapet skal ha en trygg og solid vekst.
– Med vår produktbredde ser vi ingen grunn til at vi ikke skal øke omsetningen.