Satser på 25 000 besøkende
På et markedsmøte for Eliaden 2024, som samlet rundt 200 utstillere, lovet prosjektdirektør Svein Bogerud Arnesen både 40-års markering og skikkelig trykk på markedsføringen mot de besøkende.
Eliaden 2024 samlet rundt 200 utstillere for å kickstarte messen Foto: Totalmedia
– Den hårete målsettingen er 25 000 besøkende, som er drøyt 4 000 mer enn for to år siden. Lykkes vi med dette kan Eliaden bli den mest besøkte elektromessen i Skandinavia.
– Vi setter full fart på dette arbeidet. Her skal vi blant annet kjøre annonser og artikler i sosiale medier. Dessuten skal elektriker og influenser Mads Clemmetsen, som har 150 000 følgere, lage innslag som skal deles både i hans og Eliaden sine kanaler. Her oppfordrer vi utstillerne til å dele videoene.
– Etter deltakelsen i «Eventyrlig oppussing» på TV3 og «Rydderevolusjonen» på TV2 ble han kjent som hele landets handyman. Han lever av å dele fra sitt liv på sosiale medier.
Synlighet
Clemmetsen fremhever at synlighet er helt avgjørende for rekrutteringen.
– Bransjen må være der fremtidens fagfolk er. Som elektriker blir dette budskapet ekstra relevant. Jeg anbefaler denne utdanningen på det varmeste.
– I innslagene blir det mye oppmerksomhet på det faglige, med intervjuer, bransjenyheter og gode tips. Jeg legger også inn en god dose show og humor.
– På messedagene skal jeg bevege meg både blant utstillere og besøkende, der opptakene blir fortløpende lagt ut. Jeg gleder meg ekstra til å lage innhold fra norgesmesterskapet i elektrikerfaget, sier Clemmetsen, som også ble kåret til årets hyggeligste elektriker i 2021.
Han har aldri lagt skjul på utfordringene sine med lese- og skrivevansker og manglende konsentrasjonsevne, som krevde ekstra innsats for å komme seg gjennom pensum på skolen.
– Samtidig har ADHD-diagnosen gitt meg energi, som har bidratt til å ta meg dit jeg er i dag. Det er krevende å være «på» nærmest døgnet rundt for å fylle plattformene med interessant innhold. Samtidig er dette livet jeg har drømt om. At jeg på denne måten også kan påvirke unge til å velge håndverksfag, er en fin bonus.
Designløft
Bogerud Arnesen forteller at Eliaden har fått et designløft.
– Dette gjelder eksempelvis logoen. Her har vi laget et designprogram utstillerne kan bruke når de blant annet inviterer kunder til å besøkene dem på messen. Også hjemmesidene er oppdatert. Her har vi blant annet laget innhold om hvordan utstillerne forbereder seg til messen, og hva de skal presentere på standene.
– Vi gleder oss over at utstillingsarealet på Eliaden 2024 allerede er større enn i 2022. Vanligvis melder en del utstillere seg på sent, slik at det kan bli mer enn 300. Dermed kan messen i år bli den største på mange år.
40-års markering
Ikledd en svært iøynefallende oransje 80-tallsdress med sleng i buksen avrundet Eliaden-sjefen markedsmøtet med å presentere 40-års markeringen, som blir en reise «back to the 80s». Dette er et arrangement for utstillerne, som blir gjennomført på åpningsdagen.
– Vi oppfordrer også folk til å sende oss bilder fra Eliaden. Her skal vi lage en bildekavalkade som viser hvordan messen har utviklet seg fra 1984 til 2024.