Jamming truer hverdagen til folk 

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Jamming truer hverdagen til folk 

Med Statens vegvesen, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Justervesenet, Forsvarets forskningsinstitutt, Kartverket og Norsk romsenter som arrangører, har 226 internasjonale eksperter vært samlet på den årlige «Jammetesten» på Andøya for å teste digital sikkerhet.

Seniorrådgiver Siri Vasshaug og Karl Magne Nilssen i Statens vegvesen var vertskap for 226 internasjonale eksperter som testet digital sikkerhet på Andøya Foto: Statens vegvesen/Tor-Einar Schøning

– Jamming er bevisst utsending av radiostøysignaler for å forstyrre, stenge eller hindre mottak av signaler fra en annen stasjon. Eksempelvis kan posisjonsbestemmelsen og betalingstjenesten på en el-sykkel, og andre systemer som mottar signaler fra satellitter for å fungere, enkelt settes ut av spill med det rette utstyret. 

– Da jeg i fjor kjørte forbi et par parkerte varebiler i Finnmark, oppdaget jeg at GPS-en i bilen min plutselig mente at vi var langt til havs. Da var det jamming i gang, sier Karl Magne Nilssen, fagspesialist på teknologi i Statens vegvesen. 

– Jamme-kriminalitet består også av tyveri av sykler, biler, campingvogner eller påhengsmotorer. Hva som helst med en GPS-sporing kan lures til å oppgi feil posisjon. 

– Å være med på Jammetesten er både lærerikt og inspirerende. Samtidig får jeg en følelse av å være med på noe viktig. 

– Dette er ikke en tenkt trussel. Det skjer i stor og liten skala hele tiden. Som oftest uten at vi merker noe som helst.  

Skaper kaos

Seniorrådgiver Siri Vasshaug i Statens vegvesen organiserte de mer enn 50 personene på arrangørsiden. 

– I praksis forbereder vi et forsvarsverk mot en ny generasjon krigføring. El-sparkesykler og betalingsløsninger kan hver for seg virke trivielle. Til sammen er det potensial til å skape kaos og immobilitet. 

– Piloten kan lande flyet manuelt, skipperen kan legge fergen til kai, og bussjåføren kan kjøre bussen. Uten betalingsløsninger, GPS-tjenester og fungerende trafikklys stopper kollektivtrafikken. Da er det få transportforbindelser igjen. Vi blir rett og slett enkle mål. 

– På Andøya testet vi i stor skala, både sivilt og militært. Redningshelikoptre, ferger, biler, droner, telefoner og klokker fikk kjørt seg. Den årlige Jammetesten gjør hverdagen litt tryggere for alle. 

Les mer om følgende emner: