Heier på jenter i elektro- og teknologifag
– Vi heier på jenter som satser på elektro- og teknologifag. For oss betyr dette mer enn fine ord. Her er det konkrete tiltak som gjelder. Det viktigste er det årlige rekrutteringstiltaket «Jenter og teknologi». Vi har en målsetting om en kvinneandel på minst ti prosent, sier HR Manager Silje Grimstad Tvedt i Hareid Group på Sunnmøre.
I september i år fikk Hareid Group besøk av rundt hundre tiendeklassejenter fra Hareid, Ulstein og Sande. Her fikk de utforske og ha det gøy med teknologi og elektro Foto: Hareid Group
– En god balanse mellom kvinner og menn har positiv effekt på arbeidsmiljøet. Dette påvirker også kvaliteten på produktene og tjenestene vi tilbyr fordi problemstillinger blir løst ulikt. For å vokse trenger vi arbeidskraft, både kvinner og menn.
100 deltakere
– I år fikk vi besøk av rundt 100 tiendeklassejenter fra Hareid, Ulstein og Sande. Her fikk de utforske og ha det gøy med teknologi og elektro, som kanskje inspirerte noen av dem til å ta slik utdanning. De fikk også møte kvinnelige ansatte som har dette som sin arbeidshverdag.
– På ulike arbeidsstasjoner fikk de erfare hvordan teknologi fungerer i praksis, og lære mer om blant annet bærekraft, solceller, tavlebygging og montering av lys og ringeklokker. Målsettingen er å skape nysgjerrighet om elektrofaget, og presentere Hareid Group som en stor og attraktiv arbeidsplass i nærområdet.
– Vi får mange positive tilbakemeldinger, blant annet fra foreldre og lærere. Dessuten er skolene positive til opplegget. Ellers kunne vi ikke gjort dette.
– Nasjonalt er «Jenter og teknologi» kjent som et NHO-prosjekt for å øke andelen kvinner i teknologifagene.
– Vi har laget vårt eget opplegg, med de samme målene og verdiene som det nasjonale prosjektet. Jentetreffet er også en del av et «næring-læring»-samarbeid, der både vi og andre private og offentlige aktører deltar. Her får tiendeklassinger muligheten til å bli kjent med lokale selskaper.
Lokal verdiskapning
Grimstad Tvedt forteller at hun som ungdom besøke det lokale skipsverftet.
– På en arbeidsstasjon fikk jeg sveiset en plate med navnet mitt på. Den ble hengt opp hjemme på ungdomsrommet. Dette ga meg et ekte innblikk i næringslivet på hjemstedet mitt.
– Det er dette vi prøver å skape i Hareid Group. Jeg tror det er mange som ikke kjenner til mulighetene som finnes på Hareid. Dette skal vi gjøre noe med. Både når det gjelder elektrobransjen og andre næringer, er det viktig at ungdom får en forståelse av den lokale verdiskapingen.
– Å gjennomføre tiltak som «Jenter og teknologi» har stor effekt. Det trenger heller ikke være veldig ressurskrevende. Jeg anbefaler også å samarbeide med videregående skoler. Eksempelvis å sjekke hvor mange jenter som tar aktuelle yrkesfag. Noen av disse kan kanskje tenke seg en praksisperiode i selskapet. Dette kan være første steg for å rekruttere lærlinger.
– Både når det gjelder rekruttering, og på andre områder samarbeider vi med NHO Elektro Møre og Romsdal. De deltar på arrangementer, og bidrar med informasjonsmateriell. Det er fint at de har samme engasjement for å få flere jenter til å satse på elektrobransjen som oss.
Ta egne valg
– Hvordan reagerer jentene på å tenke utenfor stereotype kjønnsroller når de velger utdanning etter ungdomsskolen?
– Mange jenter er nysgjerrige på elektrobransjen. Dette er ungdommer i en fase av livet der de formes. Det kan være vanskelig for dem å velge. På arrangementet i år oppfordret jeg elevene til å våge å være seg selv, og ta egne valg.
– I begynnelsen av oktober søkte en jente, som går andreåret på elektrolinjen på vgs om praksisplass i Hareid Group. For to år siden deltok hun på «Jenter og teknologi» hos oss, og fortalte at hun husket oss som spennende og inkluderende.
– Dette er inspirerende. 21 prosent av lærlingene hos oss er kvinner. Ingen av våre lærlinger har avsluttet læretiden før fullført fagbrev. Andelen jenter som søkte på elektrofag i Møre og Romsdal var 12 prosent i 2024, mot ni prosent i 2023.
Har en vei å gå
– Kvinner i elektrobransjen peker på at et bedre og mer tilrettelagt arbeidsmiljø er viktig for å øke rekrutteringen. Dette gjelder både garderobe- og hygieneforhold, arbeidsklær, kultur og tone og samtaleformer på arbeidsplassen. Hvordan løser dere dette?
– Hareid Group har kvinnegarderober på alle faste lokasjoner. Når det gjelder arbeidsklær har det vært vanskelig å få god nok passform til kvinner. Dette har vi tatt tak i, med å vurdere leverandørene på dette markedet.
– Flere kvinner skaper et bedre arbeidsmiljø. Dette har betydning for hvordan de ansatte kommuniserer, og tema som blir diskutert i lunsjen.
– På noen områder har vi en vei å gå. Dette samarbeider alle i konsernet om. Det er også viktig å huske at kulturforskjeller på arbeidsplasser slår ut på mange måter, ikke kun det som gjelder samhandlingen mellom kvinner og menn.
– Vi må fortsette å snakke om disse utfordringene. Både når det gjelder kjønn, og hvordan vi møter hverandre på tvers av fagområder og kulturer, sier Grimstad Tvedt, som fremhever at Hareid Group ikke kan løse dette alene.
– Disse problemstillingene må hele samfunnet arbeide med.