Tydeligere identitet og styrket posisjon

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Tydeligere identitet og styrket posisjon

– I år skiftet vi navn til NHO Elektro, som er en milepæl i organisasjonen sin 111-årige historie. Dette har gitt en tydeligere identitet og styrket posisjon. Samtidig pågår arbeidet med en ny strategi. Den skal bidra til at vi blir en enda mer attraktiv medlemsorganisasjon, fylle elektro-begrepet med et bredere innhold, prioritere satsingsområder, se nye muligheter og få flere medlemmer, sier adm. direktør Ove Guttormsen i NHO Elektro

- Til tross for tøffere tider, blant annet med sterkt redusert boligbygging, driver de fleste medlemmene lønnsomt, sier adm. direktør Ove Guttormsen i NHO Elektro. Foto: Moment Studio

– I 2024 har vi arbeidet med flere næringspolitiske saker. Blant annet oppfølgingen av stortingsmeldingen “Samfunnssikkerhet i en usikker verden” fra 2021. Med en stadig mer geopolitisk urolig tid, er det viktigere enn noen gang å etablere et eget elsikkerhetsdirektorat. Denne problemstillingen ble dessuten diskutert på årskonferansen 2024.

Solenergipris

– Vi har også fått gjennomslag for det nye bransjeprogrammet “Solkraft”, der ansatte i medlemsbedriftene fra 2025 og ut 2027 kan ta gratis etter- og videreutdanning på solenergi. Bransjeprogrammer er tilskuddsordninger, der staten og partene i arbeidslivet samarbeider om å øke kompetansen i utvalgte bransjer.

– Med en egen pris fremhever NHO Elektro kommuner som gjør en særlig innsats for å øke bruken av solenergi. Dette er nødvendig både for å nå klimamålene, og unngå kraftunderskudd. I år ble Oslo, som er den kommunen i Norge som har installert mest solkraft, og har en visjon om å bli en fornybar energiby, kåret til “Årets solkommune 2024”.

Kunnskapsløftet 2024

– Med Kunnskapsløftet har tusenvis av ansatte i medlemsbedriftene oppdatert seg på ulike fagområder. Med utgangspunkt i Elflix har søkelyset i år vært satt på NEK 700 og ekom, it-sikkerhet og bærekraft. Sistnevnte blir stadig viktigere for konkurransekraften til medlemmene. Med spisskompetanse på energiomstilling og elektrifisering har de en nøkkelrolle i omstillingen til et fornybart samfunn.

– Årskonferansen og teknologikonferansen er to andre kompetansehevende tiltak. På hver av dem deltok det i år nesten 300 hundre deltakere, og et tjuetalls utstillere. I november neste år blir disse slått sammen til et todagers-arrangement på Nova Spektrum på Lillestrøm. Dette gir plass til både flere utstillere og deltakere, og et bredere konferansekonsept. Her blir aktørene oppdatert på utviklingen i elektrobransjen.

– NHO Elektro er også opptatt av å utvikle digitale løsninger som skal effektivere driften og lønnsomheten hos medlemmene. Det nyeste verktøyet her er en KI-basert chatbot, som skal sørge for mer effektiv informasjonsinnhenting.

Nesten 2 000 medlemmer

– Til tross for tøffere tider, blant annet med sterkt redusert boligbygging, driver de fleste medlemmene lønnsomt. Dette er dokumentert i Lønnsomhetsundersøkelsen 2023. Mens en fjerdepart og halvparten fikk et driftsresultat på henholdsvis 15 og 6,5 prosent, fikk en fjerdepart et driftsresultat på -1,9 prosent. Etter et tøft år er det gledelig at prognosene tyder på mer fart i elektrobransjen, med økning både i 2025 og 2026.

– Samtidig nærmer antall medlemmer seg 2 000. Dette viser tillit til NHO Elektro. Med økt styrke og samhold ønsker jeg alle en riktig god jul og et godt nyttår.

Les mer om følgende emner: