ABB-teknologi driver helelektrisk katamaran i Lofoten 

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

ABB-teknologi driver helelektrisk katamaran i Lofoten 

ABB skal levere et helelektrisk fremdriftssystem til en ny katamaran Moskenes Shipping setter i drift på Reinefjorden i Lofoten til våren. Maritime Partner i Ålesund står for detaljdesign, prosjektering og bygging.

ABB skal levere en helelektrisk fremdriftsløsning til en ny katamaran som skal trafikkere Reinefjorden i Lofoten (Bilde: katamaran i Reinefjorden.jpg) Illustrasjon: Martime Partner

– Slike løsninger er et viktig bidrag i det grønne skiftet. Andelen må kraftig opp for å nå regjeringen sitt mål om 55 prosent kutt i CO2-utslippet innen 2030. Systemet er også designet med to uavhengige kraftkilder, slik at det ikke er behov for nødgenerator, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge. 

– Batteripakken er på 525 kWh. Leveransen omfatter også to 126 kW AMXE200S væskekjølte elektriske motorer, væskekjølte HES880 frekvensomformere, og to OGC (Optimal Grid Control) styringssystemer for lading av batterier og strøm til andre systemer om bord. 

Katamaranen har en kapasitet på 75 passasjerer. Den skal spare 56 000 liter diesel og kutte CO2-utslippet med 177 tonn årlig, tilsvarende utslipp fra rundt 90 fossildrevne biler. 

– Det var naturlig for oss å samarbeide med ABB. Det helelektriske fremdriftssystemet er skreddersydd til vårt fartøysdesign, sier salgssjef Anders Bjørdal i Maritime Partner. 

Les mer om følgende emner: