Ambisiøs Eliade-debutant

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Ambisiøs Eliade-debutant

Elektroimportøren, som ikke har deltatt på Eliaden før, trår neste år til med en stand på 200 m2.

24 VAREHUS. Fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør har Elektroimportøren 24 varehus. Bildet viser varehuset på Jessheim

– Elinstallatørene er vår viktigste kundegruppe. På Eliaden skal vi vise bransjen hvem og hva vi er. Vi er ikke lenger den lille sjappa på Alnabru i Oslo, som mange fortsatt ser ut til å tro, sier salgsdirektør Odd Christian Olsen. 

– Selskapet, som ble startet i 1994, åpnet et varehus på Alnabru i 1998. Samme år kom nettbutikken. Utviklingen til det vi er i dag startet i 2014, da selskapet ble kjøpt av Herkules Kapital. De omorganiserte selskapet til en kjede. Siden da har vi vokst fra 31 til nesten 400 ansatte. All vekst har vært organisk. Vi foretrekker å vokse sakte og sikkert. 

24 varehus

– Elektroimportøren har fortsatt et varehus på Alnabru, som både er utvidet og pusset opp. I dag har vi 24 varehus. Fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Det er vekst på alle markedssegmenter. Mest på elinstallatør-området, som utgjør 50 prosent av omsetningen. 17 selgere er alltid på farten for å snakke med kunder over hele landet. 

– På Eliaden skal vi vise hvordan vi kan brukes. Elektroimportøren skal være et tilskudd i verdikjeden for elinstallatørene, formidle oppdrag og bidra med kompetanse og effektivitet. Elektrikerne skal aldri finne tomme hyller i varehusene våre. 99 prosent av materiellet en elektriker bruker i løpet av ett år har vi på lager.  

– Det er ueffektivt at elektrikerne bruker tid på grossistutsalgene. Det er mye bedre at de bestiller på nett eller telefon, og får materiellet kjørt dit det skal monteres. Det skjer også at vi kjører direkte til byggeplassen om en elektriker mangler noe. Dette er en viktig del av servicen. Elektrikere skal være effektive. 

Formidler oppdrag

Olsen forteller at de selger elektrokomponenter og -utstyr til personkunder.  

– Her sier vi tydelig fra hva de ikke kan montere selv. Vi setter dem også i kontakt med elinstallatører. Her har vi et partnersamarbeid med 153 selskaper. På denne måten formidler vi et betydelig antall oppdrag. Vi fyller stadig på bunkene av elinstallatør-visittkort som ligger på disken i varehusene våre. Dette sikrer at sluttkundene får utført elinstallasjonene på en forskriftsmessig måte.   

– De siste seks årene har vi tatt store steg. Dette blir selvfølgelig tema på Eliaden 2022. Samtidig blir det morsomme konkurranser med fine premier. 

«Spot on»

– På Eliaden skal vi også presentere ”Spot on”, som er en videreutvikling av partnerkonseptet vårt. Det skal være enkelt for sluttkundene å få pris på jobben. Dessuten skal vi vise nyheter i vårt eget varemerke Namron.  

– Hvordan har koronapandemien påvirket omsetningen i selskapet? 

– Med et salg på 1,3 milliarder kroner ble 2020 et svært godt år. Nordmenn har penger å bruke. En god del av disse er flyttet fra reising til oppussing. Også i 2021 er vi i rute for å nå omsetningsmålet. Her er vi spente på hvordan vi vil merke at samfunnet blir fullt gjenåpnet.

Slår et slag for service

– Hvilke forventninger har dere til Eliaden? 

– Hovedmålsettingen er at elinstallatørene skal få en mye bedre forståelse av selskapet. Det skal vi blant annet gjøre med å synliggjøre Namron-varemerket. Kanskje vi kan få elektrikerne til å prøve andre produkter? Med vårt hurtigvoksende kjedekonsept formidler vi først og fremst oppdrag til elinstallatørene. Vi skal være best på installasjon. Samtidig satser vi på service fremfor automatisert logistikk. Vi tror på verdien av personlig service, som at kunden får snakke med samme person hver gang han tar kontakt. Her arbeider vi litt på gamlemåten. 

Les mer om følgende emner: