Åpnet Follobanen til 36,8 milliarder

Blixtunnelen er den lengste jernbanetunnelen i Norden Foto: Bane Nor
Åpnet Follobanen til 36,8 milliarder
Med Follobanen blir det dobbelt så mange avganger mellom Oslo og Ski, og flere avganger mellom Oslo og byene i Østfold.
– Jernbanebygging er samfunnsbygging. Med Follobanen legger vi til rette for at Oslo og områdene sør-øst for Oslo blir et felles bo- og arbeidsområde. Det blir enklere å ha større avstand mellom hjem og arbeid. Samtidig blir pendlerhverdagen bedre i hele regionen, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.
Nordens lengste jernbanetunnel
Follobanen går gjennom den 20 kilometer lange Blixtunnelen, som er den lengste i sitt slag i Norden. Den er også den første lange jernbanetunnelen i Norge med to adskilte tunnelløp. Her kan togene kjøre i rundt 200 kilometer i timen.
– Med Follobanen har vi fullført byggingen av dobbeltspor på de viktigste, innerste delene av InterCity. Flere og raskere tog gjør det også enda mer attraktivt å velge utslippsfri og miljøvennlig togreise i stedet for bil.
Bane Nor startet arbeidet med Follobanen i 2015. Totalt er det brukt 18 millioner arbeidstimer. Mer enn 2 000 norske og utenlandske selskaper har deltatt i prosjektet.