annonse

Åpnet megawatt-ladeanlegg 

- I Vestby har vi åpnet Norges første ladere for MCS-standarden (Megawatt Charging System) for hurtiglading. Her kan to elektriske lastebiler lades med 1,2 megawatt samtidig, sier Marius Råstad, logistikksjef utgående transport i Asko.

Det nye landeanlegget til Asko i Vestby utenfor Oslo har to ladepunkter for MCS, og fire for CCS2. Selskapet er først i verden med å ta i bruk den nye elektriske lastebilen Scania 40 R med MCS-lading. I Vestby har Asko et av verdens største ladeanlegg for elektriske lastebiler, med kapasitet til å lade rundt 60 kjøretøy samtidig

Åpnet megawatt-ladeanlegg 

- I Vestby har vi åpnet Norges første ladere for MCS-standarden (Megawatt Charging System) for hurtiglading. Her kan to elektriske lastebiler lades med 1,2 megawatt samtidig, sier Marius Råstad, logistikksjef utgående transport i Asko.

– Løsningen halverer ladetiden sammenlignet med dagens standardladere. Mens det tar 82 minutter å fullade en Scania-lastebil med tradisjonell lading, trenger MCS-lading kun 45 minutter. 

– Med anlegget, som består av to 1,2 MW-ladere og fire 560 kW-ladere, kan flere lastebiler lades samtidig i løpet av sjåførene sin hviletid på 45 minutter. Strømmen til anlegget kommer hovedsakelig fra solceller på taket. 

I verdensklasse

Det nye ladeanlegget markerer en milepæl i Asko sitt arbeid med å bli fossilfri i egen distribusjon. I Vestby har selskapet et av verdens største ladeanlegg for elektriske lastebiler, med kapasitet til å lade rundt 60 kjøretøy samtidig. Med det nye anlegget tar selskapet neste steg for å elektrifisere enda tyngre transporter på lange distanser.

Samarbeid

Prosjektet er resultatet av et samarbeid mellom Asko, Scania og Kempower. Scania leverer lastebilene, mens Kempower har levert ladeanlegget.  

– MCS-lading gir nye muligheter for elektrisk og utslippsfri transport på lengre strekninger. Vi gratulerer Asko med nok en gang å være i førersetet med å ta i bruk ny teknologi. Her får vår nye elektriske lastebil Scania 40 R med MCS-lading verdenspremiere, sier administrerende direktør Frode Neteland i Norsk Scania. 

– De siste to årene har vi levert ladeinfrastruktur til 13 Asko-anlegg over hele landet. Åpningen av Norges første MCS-ladestasjon er en milepæl i arbeidet med å elektrifisere matvaretransporten. Dette setter en ny standard i bransjen, sier Erik Kanerva, salgsdirektør for Nord-Europa i Kempower. 

Asko bruker den skybaserte programvaren Panion til K2 Mobility for å koble sammen transportplanen, kjøretøyene, laderne og strømnettet i sanntid. Den skal optimalisere ladingen, og redusere ladekostnadene. 

Bærekraftig transport

Råstad opplyser at transport utgjør rundt 30 prosent av klima­gassutslippet i Norge.  

– Elektriske lastebiler reduserer utslipp, støy og lokal luftforurensing, og bidrar til et renere og mer bærekraftig transportsystem. Med denne satsingen bidrar vi til å redusere bruken av fossildrevne kjøretøy, og nå klimamål. 

Les mer om følgende emner:

annonse