Batteribytterobot for elektriske hurtigbåter
Sammen med Seam har Norled utviklet et konsept for batteribytte på elektriske hurtigbåter.
Norled og Seam har utviklet et konsept for batteribytte på elektriske hurtigbåter
Aarbakke skal produsere prototypen for den autonome løsningen, mens Seam leverer automatiserings- og kontrollsystemene. Planen er å demonstrere systemet i Oslofjorden i slutten av 2023.
– For å kutte CO2-utslippene vil vi få fart på omleggingen fra diesel til elektrisk drift av hurtigbåtene. Batteribyttesystemet kan sørge for at båtene kan opprettholde høy fart og regularitet uten store oppgraderinger av strømnettet. Med vår løsning bruker en autonom robot tre minutter på å bytte batteriet på et fartøy som ligger til kai. Dette i stedet for å lade, som kan ta lang tid, sier adm. direktør Heidi Wolden i Norled.
– Med samarbeidspartnere som Aarbakke og Seam er vi klare til å realisere løsningen.
Adm. direktør Gunvald Mortvedt i Seam sier at systemet er et stort steg i riktig retning for å muliggjøre fullelektrisk drift av hurtigbåter og nullutslipp.