Bekymret for den digitale sikkerheten

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Bekymret for den digitale sikkerheten

I en undersøkelse Opinion har gjennomført for Telenor Norge svarer én av to nordmenn at de er bekymret for den digitale sikkerheten i Norge.

Digital sikkerhet berører alle, sier adm. direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge.

– Økt digitalisering gir også større spillerom for kriminelle aktører. Vi tror på mer åpenhet rundt sikkerhetsutfordringer, både for å styrke felles trusselforståelse og lære av hverandre. På denne måten øker vi beredskapen, og vil være bedre i stand til å beskytte oss selv. Digital sikkerhet berører alle, sier adm. direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge.

– Telenor Security Operations Center håndterte i tredje kvartal i år 128 potensielt alvorlige hendelser. Samtidig var det 716 DDoS-angrep. I 401 av disse ble det gjennomført mitigerende tiltak. Flere av hendelsene startet i enheter som har fått installert programvare for kryptoutvinning, ondsinnede nettlesertillegg og skadelig programvare.

– Brukere er også blitt lurt til å følge phishing-lenker i e-poster, der de kan ha gitt fra seg innloggingsinformasjon eller andre sensitive detaljer.

– Det er en økende trend med kjøp og salg av tilganger til virksomheter med såkalte «Access broker»’. Dette er kriminelle som skaffer seg tilgang eller bryter seg inn i et system eller infrastruktur, for å selge tilgangen videre til andre på det mørke nettet. Access brokers har mer enn doblet seg det siste året.

– Samtidig som antall digitale svindelforsøk har økt mye, blir metodene mer avanserte. I flere tilfeller trengs eksperter for å avdekke dem. Mer enn 70 prosent av alle nye nettsider som lages er falske, eller skapt for å svindle besøkende. I tredje kvartal i år blokkerte vi 166 millioner slike forsøk, sier Engebretsen, som gleder seg over at antall svindelforsøk mot Telenor-kunder er redusert de siste årene.

Les mer om følgende emner: