Blendfri stasjonsbelysning på Oslo Lufthavn
På togstasjonen på Oslo Lufthavn Gardermoen der Vy-togene kommer inn, har Zumtobel levert et skinnesystem med LED-armaturer i Trinos-serien.
INGEN BLENDING. Ny LED-belysning fra Zumtobel reduserer ubehagsblending for togførere og reisende på Oslo Lufthavn Gardermoen Foto: Halvor Gudim
Prosjektleder Vegard Storvold i Bane Nor er fornøyd med både jevnheten på lyset, og at det ikke blender togbetjeningen og de reisende.
– Dette er et av tiltakene vi har gjennomført for å bedre tilgjengeligheten til og opplevelsen av stasjonsområdet.
– Basert på lyssimuleringer valgte vi en kontinuerlig rekke med LED-armaturer. Løsningen oppfyller også kravene til værbestandighet, ytelse, levetid og fleksibilitet. Dessuten synes vi den kontinuerlige lyslinjen på 200 meter har et moderne og stilig uttrykk.
300 lux
Daglig leder Hans Øien i ZG Lighting Norway forteller at den nye belysningen erstatter de originale pendellampene, som lyste opp plattformkanten og himlingen.
– Når dagslyset kommer slår armaturene seg av. Samtidig er det så lite lys som mulig om natten når det ikke går tog. Lysstyrken kan økes og senkes til henholdsvis 300 og 30 lux. Det er kun noen timer på natten det er stille. Løsningen styres med Dali.
– Det modulære skinnesystemet har en fargetemperatur på 43 000 K, med strømforsyning for hver 50 meter. Her er seksjoner på fire meter montert sammen.
Må ha oversikt
– Lite blending er viktig med tanke på at Bane Nor er svært opptatt av synsforholdene til lokomotivførerne på plattformen. Når det er mye trafikk må de ha oversikt. Dette var noe av grunnen for å utvikle lysløsningen.
– Opplys fra små lyskastere gjør at taket ikke blir helt mørkt. Dette gir mindre kontrast og blending ved at omgivelsene rundt armaturene er litt opplyst.
Espen Stovnmo, Key Account Manager Samferdsel i Stansefabrikken Products, forteller at de har levert stagene lysskinnene er festet med.
– For å skape en helhet er de pulverlakkert i samme farge som armaturene. Vi har også levert braketter til lysprosjekter Thorn og Zumtobel har gjennomført på Nationaltheatret, Nasjonalmuseet og Oslo S.
Henger etter
Øien sier at Norge henger litt etter resten av Europa når det gjelder skinnesystemer.
– Våre løsninger reduserer monteringstiden med 60 prosent, og halverer kostnadene. Samtidig blir energiforbruket redusert med 50-80 prosent.