Bygger kunderelasjoner på Eliaden

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Bygger kunderelasjoner på Eliaden

– Vi gleder oss til å treffe både eksisterende og nye kunder på Eliaden 2022. Være der, snakke og lytte. Kunderelasjoner er veldig viktige for oss, sier daglig leder Jan Terje Bjelland i Lyskomponenter i Kristiansand.

BILBELYSNING. I Norges største Porsche Center er det installert belysning fra Lyskomponenter

– På Eliaden i slutten av mai skal vi vise bredden i sortimentet vårt, og presentere det aller siste på belysningsområdet. Dette gjelder eksempelvis LED-striper. Her er vi en av de største i Norge. Vi har også lysløsninger for blant annet boliger, fra standard til High-end, barnehager, skoler og samferdsel. 

– Fra tidligere Eliader har vi fått gode tilbakemeldinger på at vi har en engasjert standbetjening. Det satser vi også på i år. Vi designer og bygger standen selv. Her deltar alle i salgsteamet. På Eliaden skal vi både overføre kunnskap og inspirere de besøkende. 

– Messen er en god arena for å møte nye kunder. Etter 30 år i bransjen er vi godt innarbeidet. Mange kjenner oss som en leverandør av reservedeler og LED-striper. For oss handler det også mye om å videreutvikle kundeforholdene vi har. 

2 000 produkter

Lyskomponenter ble startet av familien Rønning i et lokale på 34 m2 i Kristiansand. Selskapet, som har mer enn 30 ansatte, er en del av The Light Group (TLG) som produserer drøyt 2 000 egne produkter. Disse blir solgt i mer enn 20 land. Til våren flytter virksomheten inn i nye lokaler på 4 500 m2.   

Bjelland forteller at de selger sine produkter og løsninger direkte til blant annet elinstallatører og konsulenter.  

– Flere tusen handler hos oss i løpet av et år. Mange av disse deltar også på våre webinarer, der vi informerer om produktene og løsningene vi tilbyr. 

– Vi legger stor vekt på kompetansebasert salg, ikke kun en boks med et produkt inni. Lyskomponenter skal som nevnt tilføre sine kunder kunnskap. Webinarene er en del av dette konseptet. Vi har også kjørt skolelignende arrangement om blant annet LED-teknologi og -striper. Disse er mer omfattende enn webinarer. 

For mye søppel

– Hvilke utfordringer får belysningsbransjen i 2022? 

– Jeg tror det viktigste er å ta miljø på alvor. Det holder ikke med stadig nye energisparende produkter, når bransjen samtidig etterlater seg et berg med plast-, skumgummi- og pappsøppel. Det gjør vi noe med. På Eliaden skal vi utfordre bransjen på dette.  

Les mer om følgende emner: