Bygger offshoreserviceskip
Ulstein Verft skal designe og konstruere to ferdigstillings-/serviceoperasjonsskip (CSOV-er) til det tyske rederiet Bernhard Schulte Offshore. Kontrakten har opsjoner på ytterligere fire skip.
I 2025 skal Ulstein verft levere to offshoreserviceskip til tyske rederiet Bernhard Schulte Offshore
Fartøyene, som bruker Twin X-stern-designet, har to hekker og hovedpropeller i hver ende. Dette passer godt til operasjoner som krever dynamisk posisjonering (DP). Ulstein Verft har tidligere levert tre skip til det tyske rederiet.
– Energiomstilling er avgjørende for å nå klimamålene. Havvindindustrien spiller en betydelig rolle i denne prosessen. Vi tror de nye CSOV-ene vil gjøre en god jobb for Bernhard Schulte Offshore, sier konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti i Ulstein Group.
Adm. direktør Matthias Müller i Bernhard Schulte Offshore sier at de har gode erfaringer med Ulstein.
– Selskapet har levert alle våre CSOV-skip. At de har et godt omdømme viser at markedet setter pris på disse kvalitetene.
Hybrid batteridrift
Fartøyene, som har en lengde på 89,6 m og bredde på 19,2 m, får hybrid batteridrift. De er også forberedt for metanol, slik at karbonnøytrale operasjoner er mulig.