Digitaliserer bygningsdriften
– Med løsningen “Smart digital driftsstøtte” fra GK tar vi grep for å bli mer klimavennlige og energieffektive. Det viktigste er å få bedre energitall, redusere driftskostnadene, 24/7-overvåking og godt inneklima. Vi har hatt utfordringer med at det har vært for varmt om sommeren og kaldt om vinteren, sier driftsansvarlig Lasse Eriksen i Porsche Center Oslo.
Med smart digital driftsstøtte fra GK tar Porsche Center Oslo grep for å bli mer klimavennlig og energieffektiv. Behovsbasert bygningsdrift skal spare selskapet for store og dyre reparasjoner Foto: Porsche Center Oslo
– Blant annet forebyggende vedlikehold som sparer oss for store og dyre reparasjoner, overbeviste oss om å satse på denne løsningen. Det er gøy og motiverende å se hva vi sparer på å gjøre konkrete oppgraderinger.
8 000 m2
Det 8 000 m2 store bygget, som eies av Fram Eiendom og driftes av Porsche Center Oslo, har varierende alder på bygningsmassen. Her er det salgsutstilling for både nye og brukte biler, to verksteder, et nytt og interaktivt kundemottak, vaske- og inspeksjonshall og 15 arbeidsplasser for teknikere. Deler av bygget blir også leid ut. Med rundt 120 personer som skal løse ulike arbeidsoppgaver, er driften relativ kompleks.
Automatisk datainnsamling. Forretningsutvikler Even Augensen i GK forteller at de har samarbeidet med Porsche Center Oslo i mange år.
– I et stort rehabiliteringsprosjekt i 2019 hjalp vi selskapet med bærekraftige og trådløse løsninger. Her sørget vi blant annet for behovsstyrt ventilasjon med Lindinvent- og SD-anlegg, og elektroinstallasjoner.
– Smart digital driftsstøtte passer godt i bygningen. Hver dag samler løsningen automatisk data fra tusenvis av kontrollpunkter på de tekniske anleggene. Kontinuerlig detaljert sanntidsdata som overvåker tilstand, innstillinger og prestasjoner gir et godt beslutningsgrunnlag for driften av bygget.
– Etter oppsett og igangsetting ble det avdekket flere avvik som kunne øke effekten, og redusere strømregningen og klimaavtrykket. Løsningen identifiserer funksjonsfeil som kan forebygges før dette får negative konsekvenser. Eksempelvis om ventilasjonssystemet presterer dårlig på grunn av pendling i komponenter.
Behovsbasert vedlikehold
– Bygningen har 4 000 kontrollpunkter. I motsetning til den tradisjonelle metoden med manuell gjennomgang noen ganger i året, samler sjekkpunktene automatisk data hver dag.
– Smart digital driftsstøtte identifiserer komponenter som må kontrolleres, optimaliseres, utbedres eller byttes før de ryker. Det gir muligheten til å få riktig fagperson til rett sted, og hindre dyre reparasjoner. Dette er behovsbasert i stedet for havaribasert vedlikehold.