Elektrikeren må veilede kunden om jordfeilbrytere
– 1. januar 2015 kom det krav om at nye strømkurser til elbilladere skal ha type B jordfeilvern eller tilsvarende. Dette ble skjerpet både i 2018 og 2022. At det her fremdeles er et kompetansegap er bekymringsfullt, sier Steffen André Skurdal, nordisk produktsjef for vern i Eaton.
At jordfeilvernet ikke fungerer kan i verste fall føre til brann
– Lading av elbiler kan gi likestrømsfeil og jordfeil. Også strømomformere i solcelleinstallasjoner og energilagringsbatterier kan skape likestrømsfeil standard vern ikke nødvendigvis oppdager. Varmepumper, VVS-systemer og lignende installasjoner bruker ofte kraftige og frekvenskontrollerte trefasede motorer, der det kan oppstå likestrøms- eller høyfrekvent strømfeil.
Trygt å bruke
– Forbrukerne stiller sjelden spørsmål om slike løsninger. De forventer at anleggene fungerer slik de skal, og er trygge å bruke. Her må installatørene ha full kontroll på utstyret, og sørge for at sikkerheten står øverst på listen.
– Å lade med type B jordfeilvern sikrer at likestrøm ikke flytter seg fra batteriet i elbilen, og inn i det elektriske anlegget i boligen. Her er ladingen trygg.
– Slike installasjoner uten jordfeilbryter eller en type A-bryter er nok dessverre mer utbredt enn ønskelig. Årsakene kan være at ladepunktet ble installert før kravene ble innført, installatøren ikke var oppdatert på regelverket, folk lader elbilen med en vanlig stikkontakt, eller at ladestasjonen ikke har DC-filter og type A/F eller B jordfeilvern.
Forsikringstrøbbel
– I boliger der det er installert type A-vern, kan det skje at det ikke fungerer. Dette kan i verste fall føre til varmgang, elektrosjokk og brann. Dessuten får boligeierne problemer med forsikringsselskapet om slike skader oppstår i anlegg som ikke oppfyller sikkerhetskravene.
– Det er ikke forbrukernes ansvar å ha kontroll. Dette er elektrikeren sin jobb. Her må sikkerheten være på topp hos de som eksempelvis installerer solceller, varmepumper og ladere til stadig flere elbiler.