Elektrisk dam-rehabilitering
– I rehabiliteringen av dammen på Svartavatnet 800 meter over havet i Vestland bruker vi både elektriske betong- og varebiler, elektrisk gravemaskin, elektrisk anleggskompressor, elektrisk kraning og 900 tonn lavkarbonbetong, sier Rolf Dale, konserndirektør for kontrakt og produksjonsinnsats i Mesta.
Mesta har elektrifisert rehabiliteringen av dammen på Svartavatnet Foto: Mesta
Han fastslår at klimakrav i kontraktene sørger for at selskaper investerer i dyre maskiner. Dette blir bekreftet av daglig leder Jan Otto Midttun i OH Betong i Bergen, som forteller at de har kjøpt to elektriske betongbiler for å levere betong til dette prosjektet.
Konsernsjef Ragnhild Janbu Fresvik i Eviny, som har gitt oppdraget til Mesta, sier at de søkte etter en entreprenør som kunne levere på bærekraft.
– Vi skal produsere mer fornybar energi, og hjelpe andre i jakten på nullutslipp. Derfor går vi foran for å bidra til en ny miljøstandard for denne type anleggsarbeid.
Prosjektleder Håvard Fosse i Eviny opplyser at de har tenkt bærekraft og utfordret etablert praksis.
– Dette har både entreprenør og underleverandører løst på mesterlig vis. Med standard prosjektgjennomføring ville CO2-utslippet blitt på mer enn 1 000 tonn. Dette er redusert til ned mot 350 tonn. Rehabiliteringsprosjektet, som også skal Breeam-sertifiseres, skal være ferdig neste år.