Elektrisk vei lader busser
– Den 100 meter lange elektriske veien vi bygger på Sandmoen i Trondheim er den første i sitt slag i Norge. Her skal vi lade busser mens de kjører, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.
I testperioden fra august i år og ut 2025 blir det kontinuerlig overvåking og datainnsamling. Dette skal blant annet brukes til å vurdere effektivitet, sikkerhet og hvordan systemet påvirkes av snø, is og veisalting Foto: Atb
Prosjektet er et samarbeid mellom Miljøpakken, kollektivselskapet AtB og Trøndelag fylkeskommune.
– Etter år med planlegging er det fint å se løsningen ta form. Vi vil lære mye av prosjektet, sier Pütz.
– Samtidig blir det spennende å starte testingen. Å lade busser mens de kjører kan spare tid og penger. Derfor skal vi undersøke om dette fungerer på våre veier. Denne kunnskapen er avgjørende for fremtidens buss-system i Trondheimsområdet.
Induktiv lading. – Målsettingen er å undersøke om induktiv lading fra veibanen kan muliggjøre utslippsfri drift av energikrevende busslinjer, spesielt på tøffe trønderske vinterforhold. Dette er viktig fordi alle nye bybusser skal være utslippsfrie fra 2025. I Trondheim vil dette slå inn med full kraft fra 2029 når vi skal inngå nye busskontrakter.
Testing ut 2025
Den første bussen har testet veien, der det er installert avansert teknologi. I startfasen låner prosjektet en buss fra Sverige, som er brukt i et lignende prosjekt på Gotland i Sverige. Senere i høst kommer to nye grønne bybusser med lademottakere.
Prøveperioden, som startet i august i år, varer ut 2025. Her blir det kontinuerlig overvåking og datainnsamling. Dette blir blant annet brukt til å vurdere effektivitet, sikkerhet og hvordan systemet påvirkes av snø, is og veisalting.
Pål Preede Revheim, seniorrådgiver teknologi og forretningsutvikling i AtB, sier at den mest spennende muligheten med elektriske veier er at de kan brukes av alle kjøretøy som har mottaker for induktiv lading.
– Dette skiller teknologien fra mange andre ladeløsninger for busser.
Prosjektleder Steffen Haugen i Mesta forteller at de har bygget selve veien.
– Korte frister, uventede grunnforhold og en del justeringer underveis satte oss på prøve. Med tett samarbeid med byggherre og iherdig innsats fra våre ansatte, er dette en god og verdifull erfaring for oss.
Internasjonal testing
Norden-direktør Håkan Sundelin i svenske Electreon opplyser at de har levert teknologien.
– Vi har gjennomført slike prosjekter både i Sverige, Tyskland og Frankrike. Ladeplatene på 30 kilowatt blir lagt i asfalten, før asfalt blir lagt oppå. Dette gjør det umulig å se at dette er en lade-vei.
22,4 millioner
I prøveprosjektet blir det brukt ny teknologi som kan være et alternativ til dagens mest bruke busslading, som er endepunktlading eller pantograf. Det er bevilget inntil 22,4 millioner kroner til el-veien, som er finansiert av Miljøpakken og Enova.