Eliaden 40 år i 2024 

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Eliaden 40 år i 2024 

– Vi gleder oss til Eliaden 2024 på Nova Spektrum i Lillestrøm. Da skal vi også markere at Norges største og viktigste elektrofagmesse er 40 år. Dette skal hele elektro­bransjen få med seg, lover prosjekt­direktør Svein Arnesen i Eliaden.

COMEBACK. - Etter en koronapause på fire år kom vi sterkt tilbake i år. Dette skal vi følge opp med en skikkelig 40-årsmarkering i 2024, sier prosjektdirektør Svein Arnesen i Eliaden Foto: Sørlie Media

– Med det høyeste besøkstallet på 14 år fikk Eliaden i år et solid comeback etter en ufrivillig koronapause på fire år. Også andre elektromesser, som Light+Building i Frankfurt er i gang igjen. Dette tyder på at det fysiske messekonseptet ikke har svekket sin posisjon som en viktig markedsføringskanal etter koranapandemien. Vår klare målsetting er at Eliaden skal bli større.  

Oppgradert messeområde.

– At Nova Spektrum også har oppgradert messeområdet åpner nye muligheter. Rett innenfor inngangen mot hotellet er det bygget en ny restaurant, med plass til rundt 200 personer. At også møte- og konferanselokalene her er modernisert, gjør det enklere å gjennomføre fagseminarene på Eliaden.  

– Om to år skal vi bruke B-, C- og D-hallen. Vi bytter E-hallen med B-hallen. Sistnevnte er også søylefri. Dette gir bedre muligheter til å tilpasse plassen til stands og aktiviteter. Samtidig blir det inngang fra øst som før, og vest mot hotellet og togstasjonen.   

Det er på Eliaden det skjer.

Arnesen gleder seg spesielt over at flere lysleverandører, som ikke har deltatt på Eliaden på mange år, var tilbake i år.  

– Dette er et tydelig signal til andre tidligere utstillere, og de som vurderer å delta, om at det er på Eliaden det skjer. Vi tar med oss tilbakemeldingene fra utstillere og besøkende i evalueringen av messen i år. Eliaden skal bli den beste på 40 år.  

Klar i 2024.

Et titalls selskaper har alle­rede meldt seg på messen om to år, blant annet grossisten Berggård Amundsen.   

Janicke Bråthe, som leder digital kommu­nikasjon og markedsføring i selskapet, forteller at det var en god følelse å være tilbake på Eliaden i år.   

– Med mye besøk var det topp stemning på standen. Dessuten var det nyttig å gå rundt og se på produktene og løsningene som ble presentert. Her var det mange påkostede stands.   

– På Eliaden treffer vi våre viktigste kundegrupper. Derfor er det ingen diskusjon om vi skal delta. Det er gitt.  

Bråthe er også fornøyd med messearrangøren.   

– Det er et proft opplegg. Skal vi klage på noe må det være at det var mye kø i inngangen. Dette kunne vært håndtert bedre. Å sikre en god flyt her ville vært bra. Dessuten lugget det litt i forbindelse med opp- og nedriggen. Totalt sett er vi meget godt fornøyd med deltakelsen.   

Skal bidra i det grønne skiftet.

På spørsmål om aktiviteten i selskapet, svarer Bråthe at de tilpasser seg markedet.  

– Eksempelvis er det et voldsomt trykk på solenergi. Selv om vi har satset på dette i mange år, er det nesten som å starte på nytt. Vi er opptatt av å bidra til at boligeiere selv kan produsere og lagre fornybar energi.   

– Smarte løsninger, energieffektivisering og lading av elbiler er andre viktige områder. For å drive frem det grønne skiftet skal vi sammen med kunder, leverandører og samarbeidspartnere redusere klimautslippet.  

Les mer om følgende emner: