Få kjenner til toveislading
Med toveislading kan elbilen bli en energikilde for både hjemmet og strømnettet
Få kjenner til toveislading
Selv hos erfarne elbileiere er kunnskapen lav. Kun 16 prosent sier de forstår konseptet med at bilen både kan ta imot og levere strøm.
– Millioner av bilbatterier er ubrukte store deler av døgnet. Om en liten del av disse kan støtte strømnettet, vil det øke fleksibiliteten og bidra til en mer robust kraftforsyning, sier Anthony Fernandez, CEO i Easee.
PAVE-prosjektet, som er finansiert av det svenske statlige forvaltningsorganet Vinnova, tester løsninger som kan skaleres i praksis. Polestar utvikler V2G-biler og virtuelle kraftverksystemer, Svenska Kraftnät vurderer effekten på nettsystemet, Vattenfall Eldistribution og Göteborg Energi Nät ser på standardisering og lokal energikapasitet, universitetet Chalmers forsker på forbrukeratferd, og Easee bidrar med V2G-klare ladere.
Trygg og enkel
– Teknologien må være trygg og enkel å bruke. Folk vil bidra til det grønne skiftet uten mer kompleksitet i hverdagen. Vår oppgave å gjøre dette sømløst, sier Fernandez.
Erfaringene fra prosjektet skal brukes til å gi anbefalinger for reguleringer, markedsløsninger og teknologiutvikling, slik at elbilen og laderen kan ta rollen som en naturlig del av energiinfrastrukturen.


