Fikk ombyggingsprosjekt
De nye elektriske supplyskipene til Northshore skal full-lades på rundt ni timer Foto: Naval Dynamics
Fikk ombyggingsprosjekt
På én lading er rekkevidden på rundt 655 nautiske mil. Dette tilsvarer 1 200 kilometer, like langt som mellom Oslo og Tromsø. Med en ladekapasitet på inntil 7,5 MVA, kan skipene full-lades på rundt ni timer.
– Det er viktig å ha gode partnerskap med aktører som kan inspirere andre til å velge lav- og nullutslippsløsninger. Northshore er et slikt selskap. Vi skal bidra til tempo i utrullingen av landstrøm og lading for maritim sektor, sier Maria Bos, CEO i Plug.
– Dette prosjektet vil bidra til å befeste Norges posisjon som en global leder på elektrifisering av fartøy og maritime operasjoner. Her går enda et segment inn i rekken av fullelektriske skip.
Nullutslipp
– Enova-støtten er avgjørende for å bygge fartøyene. Med prosjektet får vi kompetanse og erfaringer på nullutslippsløsninger. Det er krevende å utvikle nye konsepter på dette området. Her er industrielt samarbeid med kompetente fagmiljøer viktig, sier Østen Mortvedt, CEO i Northshore.
Fartøyene skal settes i drift i 2029. Tall fra Enova viser at hvert skip vil redusere CO₂-utslippene med 3 759 tonn årlig. Sammenlignet med et eldre forsyningsskip er utslippskuttet nesten det dobbelte.


