Flere må ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg
1. januar 2024 ble det innført nye regler i arbeidsmiljøloven, som betyr at alle virksomheter med fem eller flere ansatte må ha verneombud. Dessuten skal selskaper med 30 eller flere ansatte ha arbeidsmiljøutvalg.
![](https://elmagasinet.no/wp-content/uploads/2024/02/17-verneombud-og-arbeidsmiljoutvalg-980x516.jpg)
Flere selskaper må ha verneombud og arbeidsmiljøutvalg Foto: Arbeidstilsynet
Innleide arbeidstakere og selvstendig oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten, skal også omfattes av verneombudet. Det presiseres i loven at oppgavene også omfatter arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø.
Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Arbeidsgiver skal sørge for at verneombudet får nødvendig opplæring på dette området. Det skal sette sistnevnte i stand til å representere arbeidstakerne, og bidra i arbeidsmiljøarbeidet på arbeidsplassen. Minimumskravet er 40 timer opplæring.
Arbeidsmiljøutvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Det skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet i selskapet, og følge nøye med på utviklingen på dette området.