annonse

“Flygende” ferge i Trondheimsfjorden 

Fra 17. desember i år til 15. januar neste år skal Candela P-12, verdens første elektriske hydrofoilferge, trafikkere strekningen mellom Frosta Brygge og Trondheim.

Med en marsjfart på 25 knop og en helelektrisk rekkevidde på 40 nautiske mil, skal Candela P-12 trafikkere strekningen mellom Frosta Brygge og Trondheim 

“Flygende” ferge i Trondheimsfjorden 

Fra 17. desember i år til 15. januar neste år skal Candela P-12, verdens første elektriske hydrofoilferge, trafikkere strekningen mellom Frosta Brygge og Trondheim.

Dette er en del av Frostabåten-prosjektet, som er et samarbeid mellom eiendomsutviklere, NTNU og regionale og kommunale myndigheter. Her skal teknologi, drift og potensial for fremtidige ruter evalueres. 

Innbyggerne i Frosta må reise med bil eller buss til Trondheim, som omtrent tar 1 time og 30 minutter. Med P-12 som krysser fjorden, tar turen 30 minutter. Dette sparer pendlere rundt to timer per dag på. 

Frostabåten-prosjektet gjenoppliver fergetjenesten på denne ruten, som ble avviklet i 1970 på grunn av kostbar drift. 

80 prosent mindre energiforbruk 

– Sammenlignet med konvensjonelle skrog reduserer Candela P-12 energiforbruket med 80 prosent, sier Alexander Sifvert, leder for Candela sin europeiske virksomhet.  

– Båten kan løse flaskehalsen som har bremset Norges ambisiøse elektrifisering av dieselfergeflåten. Konvensjonelle elektriske hurtigferger med skrog bruker for mye energi, krever dyre megawatt-ladesystemer og har begrenset rekkevidde. P-12 lades med en rimelig og mobil bil-lignende DC-lader. 

– Norge er en global frontløper på elektrifisering. Med nesten 100 prosent adopsjon av elbiler, er vannveiene den neste utfordringen som må løses. Vår teknologi kan gjøre nye ruter levedyktige. 

Les mer om følgende emner:

annonse