“Flygende” ferge i Trondheimsfjorden
Med en marsjfart på 25 knop og en helelektrisk rekkevidde på 40 nautiske mil, skal Candela P-12 trafikkere strekningen mellom Frosta Brygge og Trondheim
“Flygende” ferge i Trondheimsfjorden
Dette er en del av Frostabåten-prosjektet, som er et samarbeid mellom eiendomsutviklere, NTNU og regionale og kommunale myndigheter. Her skal teknologi, drift og potensial for fremtidige ruter evalueres.
Innbyggerne i Frosta må reise med bil eller buss til Trondheim, som omtrent tar 1 time og 30 minutter. Med P-12 som krysser fjorden, tar turen 30 minutter. Dette sparer pendlere rundt to timer per dag på.
Frostabåten-prosjektet gjenoppliver fergetjenesten på denne ruten, som ble avviklet i 1970 på grunn av kostbar drift.
80 prosent mindre energiforbruk
– Sammenlignet med konvensjonelle skrog reduserer Candela P-12 energiforbruket med 80 prosent, sier Alexander Sifvert, leder for Candela sin europeiske virksomhet.
– Båten kan løse flaskehalsen som har bremset Norges ambisiøse elektrifisering av dieselfergeflåten. Konvensjonelle elektriske hurtigferger med skrog bruker for mye energi, krever dyre megawatt-ladesystemer og har begrenset rekkevidde. P-12 lades med en rimelig og mobil bil-lignende DC-lader.
– Norge er en global frontløper på elektrifisering. Med nesten 100 prosent adopsjon av elbiler, er vannveiene den neste utfordringen som må løses. Vår teknologi kan gjøre nye ruter levedyktige.


