Først i Norge med digital lysstyring

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Først i Norge med digital lysstyring

– På en tur til Hannovermessen i Tyskland i 1995 var jeg på standen til Tridonic, som presenterte digitale lysstyringssystemer. Med min bakgrunn fra digitale løsninger i industrien, forstod jeg at dette ville revolusjonere belysningsbransjen i Norge. Dette ga meg ideen til å starte eget selskap, sier daglig leder Rune Vidar Nordum i Nortronic.

Fra pauserom og kaffebar hos Nortronic

KAFFEKOS. Avslappende belysning i kaffebaren i showrommet til Nortronic Foto: Havor Gudim

– Med et agentur for Tridonic i Norge, ble bedriften etablert i januar 1996. Det betyr at vi i år markerer 25 årsjubileum. Fra én ansatt og et lite kontor på Kolbotn utenfor Oslo, er virksomheten i løpet av denne perioden økt til 15 ansatte og en rekordomsetning i fjor på 56 millioner kroner.

Følger med på markedsutviklingen

– Vi var først i Norge med å satse på digital lysstyring. Det startet med 12V halogen one4all-trafoer og -reaktorer fra Tridonic, som vi har solgt mye av. Sammen med Unotech utviklet vi i sin tid vårt eget digitale lysstyringssystem. I 2016 fikk vi også agenturet for Lunatone i Norge, med blant annet DALI-lysstyring.

– Vi har alltid fulgt nøye med på markedsutviklingen. For å få flere bein å stå på lanserte vi i 2004 Megaman sine sparepærer i Norge. Da EU innførte forbud mot produksjon og salg av glødelamper, ble Megaman også en stor leverandør av LED-lyskilder. Dette er produkter vi selger mye av i dag.

Eget bygg

Nordum forteller at i 2002 hadde selskapet vokst ut av sine gamle lokaler.
– Både for å betjene eksisterende kunder og med tanke på vekst, flyttet vi noen kilometer til et næringsbygg på 1 000 m2. Her har vi også lager. De siste årene er bygget pusset opp både utvendig og innvendig. Blant annet har vi bygget et showrom på 200 m2.

Nordum ble eneeier av Nortronic i 2013. I fjor ble selskapet solgt til det svenske indu­strikonsernet Indutrade, som eier mer enn 200 selskaper over hele verden.
– Indutrade har bærekraft som en viktig del av forretningsstrategien, blant annet med årlige bærekraft-rapporter. Med produkter som både reduserer energiforbruket, vedlikeholdskostnader og miljøutslipp, passer Nortronic godt inn i denne profilen. Med ny eier blir det enda mer satsing på bærekraft, sier Nordum.

Mange på kundelisten

Markedssjef Kitty Marie Folsland forteller at satsingsområdene til Nortronic er LED-lyskilder og -armaturer, LED-striper og monteringsprofiler, lysstyring med DALI og akustisk detektering, i tillegg til LED-drivere.
– Med en rekke agenturer har vi et omfattende produktsortiment. Det gjør at vi har mange av aktørene i lysbransjen på kundelisten. Dette gjelder blant annet elinstallatører som handler gjennom elektrogrossister, belysningsleverandører- og konsulenter og faghandelen.

– Vi følger nøye med på utviklingen i bransjen. Nortronic skal tilby de beste produktene og løsningene. Derfor ser vi alltid etter nye agenturer.

Rekordkontrakt

– Vi har en lang referanseliste på prosjekter, blant annet Nye Brittania Hotel i Trondheim, Stortinget, spaet The Well på Kolbotn og Parkeringshuset i Haugesund. Dette gjelder også flere flotte prosjekter vi ikke har lov å fortelle om.
– Parkeringshuset i Haugesund er et rehabiliteringsprosjekt, der vi leverte tre kilometer med LED Neon. Her er det en spesiell fasade med aluminiumsspiler som gir assosiasjoner til bildet av skjørtekanten til Marilyn Monroe, som hadde slekt i Haugesund. Fasaden er lyssatt med LED Neon RGBW, der selve LED-stripen er støpt inn i silikonmasse.

– The Well er et annet stort prosjekt. Her leverte vi både innendørs og utendørs effektbelysning, blant annet 1 000 meter med LED-striper.

– Fasadebelysning med LED-striper er svært populært. Dette er et område som vokser mye. Trenden er at flere og flere byggeiere lyssetter fasadene sine. Vi får mange slike forespørsler, sier Folsland, som forteller at Nortronic også leverer belysning til skip, store boliger og hytter.

Showrom

– I 2018 åpnet vi et showrom på 200 m2. Her viser vi alt fra kjøkken- til baderomsbelysning og dekorativ belysning. Mye er basert på LED-striper. Dette gjelder også ”malerier” på veggene. Mest iøynefallende er etterligningen av Edvard Munchs ”Skrik”, som er laget med LED Neon F10.

– Dessuten har vi installert lysstyring for endring av fargetemperatur og lysstyrke på LED-stripene, såkalt tunable white.

– Showrommet blir også brukt til kursvirksomhet og produktpresentasjoner. Vi låner dessuten lokalet til kunder for å gjennomføre faglige møter. Koronarestriksjonene har satt en foreløpig stopp for slik bruk.

Tror på rekordomsetning i 2021

– Hvordan har koronapandemien påvirket driften av selskapet?
– Selv om vi fikk rekordomsetning i fjor var det et tøft år. Etter første halvår lå vi 12 prosent bak budsjettet. Når smittevern gjorde det vanskelig med kundebesøk, måtte vi legge om til digital markedsføring. Nye konsepter og produktlanseringer ga resultater på slutten av året. Denne utviklingen har fortsatt i samme tempo i år. Derfor tror vi også på rekordomsetning i 2021.

Digital jubileumsmarkering

– Vi hadde planlagt å markere 25 årsjubileet med flere sosiale arrangementer. Det setter koronapandemien en stopper for. Med stadig flere vaksinerte og lettelser på koronarestriksjonene, håper vi å kunne gjennomføre fysiske samlinger på høsten.

– Imens markerer vi jubileet digitalt, blant annet med månedlige konkurranser og premier. På slutten av året trekker vi en hovedpremie.

Les mer om følgende emner: