Første elektriske øybåt i Oslofjorden
I midten av januar skal den første av fem nybygde utslippsfrie øybåter, Oslofjord 1, settes i trafikk i Oslofjorden.
I midten av januar i år skal den nye utslippsfrie øybåten Oslofjord 1 settes i trafikk Foto: Ruter/Øystein Dahl Johansen
Denne elektrifiseringen vil gjøre Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart, og ta hovedstaden et skritt nærmere målet om å bli verdens første utslippsfrie storby. De andre fire båtene vil gradvis komme til byen i løpet av 2022.
– Dette er nok en elektrisk milepæl for Oslo. Nesoddbåtene er allerede utslippsfrie. Å tilby befolkningen og turister et bedre tilbud med nye øybåter bidrar til en stillere reise og renere luft. Dette har også stor betydning for CO2-utslippene i havneområdet. Dessuten er det positivt for det grønne skiftet i maritim sektor, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.
– Jeg gleder meg til å ønske passasjerene velkommen om bord på de nye utslippsfrie øybåtene. Nå er vi virkelig i ferd med å realisere Oslo som utstillingsvindu for grønn skipsfart, sier adm. direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.
I 2028 skal all kollektivtransport i hovedstadsregionen være utslippsfri. For Nesoddbåtene ble målet nådd i 2020, øybåtene i 2022, mens ambisjonen for hurtigbåtene er 2024.Det er Boreal Sjø som drifter Ruter sitt øybåt-tilbud.
De nye båtene har alle plass til 350 passasjerer, som gir en betydelig høyere kapasitet enn dagens båter som tar 236 passasjerer.