Fra lokal elinstallatør til nordisk konsern

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Fra lokal elinstallatør til nordisk konsern

I 1981 kjøpte Jan Folke en liten, 65 år gammel elinstallatørbedrift i Kristinehamn. Den ble omgjort til et import- og grossistselskap, som var starten på det svenske Malmbergs-konsernet.

BUTIKK. I Vestby lagerfører Malmbergs rundt 10 000 produkter. Her er det også hovedkontor og butikk. Selskapet har dessuten butikker i Bergen, Trondheim, Stavanger, Hamar, Fredrikstad og Drammen Foto: Malmbergs Norge

– Seks år senere etablerte de et datterselskap i Vestby utenfor Oslo. Her har vi hovedkontor, hovedlager og butikk. Sistnevnte har vi også i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Hamar, Fredrikstad og Drammen. På hovedlageret på 5 000 m2 har vi rundt 10 000 artikler. Med 36 ansatte fikk vi i fjor en omsetning på 112 millioner kroner, sier country manager Ketil Johannessen i Malmbergs Norge.  

– Konsernet har også datterselskaper i Danmark og Finland, og ansatte i Kina som arbeider mot produsentene i Østen. 

Tøffe tider

– Hvordan har markedet vært de siste årene?  

– Etter en nedadgående trend, snudde det i fjor. I løpet av koronapandemien har vi styrket salgsapparatet, og flyttet en av butikkene. Det har vært store utfordringer med råstoff, distribusjon, leveringstid og tilgjengelighet for kundene. Blant annet måtte vi legge om vareleveringen, der løsningen ble en drive-in. Her samarbeidet vi med vår svenske søsterbedrift. Samtidig har de ansatte vært svært tilpasningsdyktige. Vi har heller ikke permittert. Jeg synes vi har klart oss rimelig bra.  

– At vi ble tvunget til å tenke nytt, tror jeg har vært bra. Det er kommet en del positivt ut av prosessen.  

220 m2 på Eliaden

– Det var også en god følelse å være tilbake på Eliaden, der vi presenterte oss på en rekordstor stand på 220 m2. Her har vi alltid deltatt. Dette er en viktig møteplass for oss.  

– Etter en pause på fire år var vi spente på besøket. Vi ble ikke skuffet. De besøkende var sultne på informasjon. Vi er på plass igjen i 2024. 

Egne merkevarer

– De siste årene har Malmbergs satset mer på å utvikle egne merkevarer. Vi kommer snart med en ny bryter- og stikkontaktserie, som skulle vært på markedet i fjor. Dette ble forsinket på grunn av mangel på råvarer. Samtidig er vi i gang med nye belysningsprodukter. 

– Vi utvikler også smartprodukter, som er populære for tiden. Det er tilgangen på råvarer som bestemmer hvor raskt vi kan utvikle og levere. 

Usikkert i 2023

Johannessen fastslår at markedet er krevende. 

– Kostnadene øker mye, spesielt på transport. Samtidig er leveringstidene lengre. Dette gjør at vi må øke prisene noe for å drive lønnsomt. 

– Det er vanskelig å si hvordan usikkerheten i markedet slår ut neste år. Jeg tror pandemien har satt bransjen bedre i stand til å håndtere slike situasjoner. 

– Å gjennomføre store offentlige byggeprosjekter er viktig for å holde byggebransjen i gang. Jeg håper det snart kommer tydeligere signaler om dette. Samtidig er rehabiliteringsmarkedet påvirket av renteøkningen.  

– Det er mange faktorer som gjør markedet usikkert. Vi har et internt motto om at «dårlige tider er gode tider for Malmbergs».  Vi tror kundene vil tenke annerledes. Her skal vi være en attraktiv leverandør, som tilbyr kvalitetsprodukter. 

Les mer om følgende emner: