annonse

Fyller opp med utstillere

- At 85 prosent av utstillingsarealet på 12 000 m2 er solgt sju måneder før Eliaden 2026 åpner på Nova Spektrum på Lillestrøm, viser den store interessen for messen, sier prosjektdirektør Svein Bogerud Arnesen i Eliaden. - Dessuten gleder vi oss over at store selskaper som Eaton og Nexans er tilbake som utstillere. De som vil ha stand i B-hallen må være raske. Her er det nesten fullt.

Sju måneder før Eliaden 2026 åpner på Nova Spektrum på Lillestrøm er 85 prosent av utstillingsarealet på 12 000 m2 solgt. Det begynner å haste for selskaper som vil ha stand. Bildet er fra Eliaden 2024 Foto: MER MARKETING

Fyller opp med utstillere

- At 85 prosent av utstillingsarealet på 12 000 m2 er solgt sju måneder før Eliaden 2026 åpner på Nova Spektrum på Lillestrøm, viser den store interessen for messen, sier prosjektdirektør Svein Bogerud Arnesen i Eliaden. - Dessuten gleder vi oss over at store selskaper som Eaton og Nexans er tilbake som utstillere. De som vil ha stand i B-hallen må være raske. Her er det nesten fullt.

– Med tanke på at rundt 100 selskaper vanligvis bestiller stand det siste halvåret, regner vi med rundt 300 utstillere. Målsettingen er også å runde 20 000 besøkende med god margin.  

Digital markedsføring

– Det siste håper vi blant annet å få til med besøk av flere yngre elektrofagfolk. Da må vi synliggjøre oss på sosiale medier, som er deres hjemmebane. På Eliaden 2024 brukte vi elektriker og influenser Mads Clemmetsen til å lage innslag om messen, som ble publisert både i hans og våre kanaler. Her var det mye oppmerksomhet på det faglige, med intervjuer, bransjenyheter og gode tips.    

– På messedagene laget han dessuten innslag med utstillere og besøkende. Dette skal han også gjøre på Eliaden neste år.  

Ambassadør

– Vi er opptatt av å løfte frem elektrokvinner. Her blir elektriker og «elinfluenser» Victoria Bjørge ambassadør for Eliaden 2026. På sosiale medier dokumenterer 22-åringen arbeidet som elektriker i Kvassheim Elektro i Bergen, der hun er eneste kvinne blant montørene.  

– Bjørge, som snakker varmt om elektrikerfaget og er opptatt av å rekruttere flere jenter til bransjen, skal følge opp satsingen vår på digital markedsføring. Her holder vi trykket oppe. Frem til Eliaden 2026 åpner skal ambassadøren lage innhold om messen. Dette skal hun også gjøre på messedagene, blant annet med besøk hos finalistene i NM for elektrikere og telekommunikasjonsmontører.  

– Vi er glade for at NM etter noen års fravær er tilbake på Eliaden. Dette er et arrangement som trekker besøkende. Her skal seks elektrikere og fire telekommunikasjonsmontører konkurrere om heder og ære. Kvalifikasjonsrundene starter på nyåret. Vinneren i elektriker-NM skal sannsynligvis representere Norge i Yrkes-EM i Düsseldorf i Tyskland i 2027. 

Siemens på plass

– Vi skal også høyne opplevelsene for deltakerne, blant annet med å bygge tak over utearealet mellom B- og C-hallen. Det gjør området mindre værutsatt og mer publikumsvennlig. I fjor var det Siemens som presenterte sine produkter og løsninger her. Selskapet har bestilt samme plass neste år. 

Ny NEK 400

– Som sist skal vi bruke A-hallen til faglige samlinger, der de besøkende kan oppdatere seg på teknologiutviklingen i bransjen. Vi skal sørge for bedre merking av rommene, og informasjon om hvor kursene foregår. Her får de besøkende mye å velge mellom.  

– Eksempelvis skal Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) og NHO Elektro presentere en ny versjon av NEK 400. Disse seminarene er svært populære, med hundrevis av deltakere. Her er det lurt å melde seg på tidlig.  

Lyssetter A-hallen

– Belysning er et viktig fagområde på Eliaden. For å løfte frem slike installasjoner skal medlemmene i Lyskultur lyssette deler av A-hallen. En viktig målsetting her er å få flere lysplanleggere og konsulenter til å besøke messen.  

– Dessuten skal vi sammen med Norsk Forening for Elektro og Automatisering (NFEA) gjennomføre aktiviteter for å fremheve denne delen av elektrobransjen. 

Ledende elektromesse

– På de siste messene har det vært en tydelig trend med større og mer profesjonelle stands. Det viser at dette er en viktig møteplass som gir utstillerne mer oppmerksomhet, større nettverk og flere leads, sier Bogerud Arnesen, som fremhever at siden starten i 1984 har Eliaden etablert seg som en av de ledende elektromessene i Skandinavia.

Tilbake på Eliaden.

Torill Bergem Os, Segment Marketing Manager i Eaton Norge, forteller at selskapet ikke var med på Eliaden i 2024. 

– Neste år er vi tilbake med en stand på 100 m2. Planleggingen er i gang. På Eliaden møter vi både eksisterende og potensielle nye kunder fra hele Norge. Her bygger vi nettverk med tydelig markedskommunikasjon. 

– Det er en stor kostnad å delta, både når det gjelder ressursbruk, planlegging og gjennomføring. Derfor er vi meget bevisste på å presentere oss på best mulig måte. 

– Med våre energieffektive produkter og tjenester kan kunder drive mer bærekraftig. Dette gjelder eksempelvis tavlesystemer og komponenter, UPS-løsninger og strømstyring for datasentre og industri, smarthusløsninger og ladeinfrastruktur for elbil. 

– Vi skal fortelle hvem vi er, og om merverdien vi kan skape for kundene. Konseptet «Everything as a Grid», som setter søkelyset på å utvikle nye metoder for fremtidens strømdistribusjon, er et naturlig tema. På standen skal vi også ha aktiviteter og servering. Dette skal bidra til økt oppmerksomhet om våre produkter og løsninger. 

Bergem Os forteller at selskapet regner med å ha 20 ansatte på standen.  

– Dette er en happening «alle» i organisasjonen vil være med på. Vi gleder oss. 

Halogenfrie kabler

Hanna Wird, markeds- og produktsjef for PG&C i Norden i Nexans, forteller at innen 2027 skal alle kabler de selger i Norge være uten PVC og halogener.  

– Dette er et viktig budskap på Eliaden 2026, der vi deltar med en stand på 185 m2.  

– Ved en brann vil våre «EASY»-kabler gi mindre spredning og skade på eiendom, og bedre sikt ved evakuering. De nye kablene har de samme gode egenskapene elektrikerne er vant til å arbeide med. Dessuten er de godkjent for svanemerkede bygg. 

– Vi investerer flere titalls millioner kroner for å gjennomføre denne omstillingen. Dette er nødvendig i et samfunn med stor oppmerksomhet på elektrifisering og bærekraft. Endringen skjer i takt med at fabrikken og produksjonslinjene på Langhus bygges om. De nye kablene oppfyller kravene i brannklasse Dca i byggevareforordningen. Disse brenner saktere og avgir mindre røyk, som kan være forskjellen på liv eller død.  

– Med tanke på at PVC og halogener ble faset ut for ti år siden i Sverige og Danmark, er det på tide å gjennomføre endringene i Norge. 

Tryggere samfunn

– Med de nye kablene skal vi bidra til et tryggere samfunn. Vi håper bransjen følger opp dette med å ta de i bruk. 

Wird forteller at de er i gang med å planlegge deltakelsen på Eliaden 2026.  

– På standen skal vi presentere produktnyheter, diskutere faglige problemstillinger med de besøkende og gjennomføre aktiviteter. Vi legger mye ressurser i deltakelsen. Derfor har vi store forventninger

annonse