Grønnere tungtransport
Den nye døgnhvileplassen ved E39 i Rogaland får inntil ti ladeplasser, med en effekt på inntil 400 kW per ladepunkt Foto: Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen
Grønnere tungtransport
Dette er en del av Statens vegvesen sin oppfølging av regjeringen sin tungbilpakke. Plassen eies og drives av selskapet Døgnhvile.
Senere i år kommer det fem nye døgnhvileplasser. Etter planen skal ti nye åpne i 2026. Flere får lademulighet for tungbiler fra første dag, mens på andre kommer ladetilgangen litt senere. Målsettingen er 80-90 døgnhvileplasser med tungbillading innen 2030.
Få av dagens 55 døgnhvileplasser i Norge har lademulighet. De neste årene skal en del av disse erstattes med nye, mens mange skal oppgraderes.
– Vi tar et krafttak for en grønnere tungtransport. Samtidig gjør vi arbeidshverdagen bedre for yrkessjåførene. Tilgangen på gode hvileplasser handler også om trafikksikkerhet. Uthvilte sjåfører bidrar til bedre trafikksikkerhet for alle, sier fungerende divisjonsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.
3,7 milliarder
Ladeinfrastrukturen på Aksdal leveres av Uno-X, som har fått støtte fra Enova. Her blir det fem ladere med inntil ti ladeplasser, og en effekt på inntil 400 kW per ladepunkt. Døgnhvileplassen har også pumper for fylling av fossilt drivstoff.
I Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036 har regjeringen satt av 3,7 milliarder kroner til tungbilpakken. En forutsetning for at tungtransporten skal gå over til elektriske kjøretøy, er bedre lademulighet på lengre strekninger og i byområder.




