Har støttet mer enn 1 800 ladepunkter

- I den siste runden i støtteprogrammet "Bedriftslading for tunge kjøretøy" gir vi nesten 260 millioner kroner fordelt på 697 nye ladepunkter. Ordningen ble lansert i desember 2022, med planlagt varighet på to år. Siden da har vi støttet 1 815 ladepunkter for selskaper over hele landet, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

Det kommer flere ladere for tunge kjøretøy hos selskaper og langs riksveiene Foto: Øystein Lie/Enova

Har støttet mer enn 1 800 ladepunkter

- I den siste runden i støtteprogrammet "Bedriftslading for tunge kjøretøy" gir vi nesten 260 millioner kroner fordelt på 697 nye ladepunkter. Ordningen ble lansert i desember 2022, med planlagt varighet på to år. Siden da har vi støttet 1 815 ladepunkter for selskaper over hele landet, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

– Det er gledelig at mange har brukt ordningen, og bidratt til å skape et marked for de som ønsker å tilby løsninger for bedriftslading. Med siste tildelingsrunde ligger dette markedet langt bedre til rette for å videreutvikle seg på egen hånd. 

– Det er kommet flere aktører på banen. Nye forretningsmodeller, som leasing og Charging as a Service (CaaS), viser at det er mulig å få ladere helt uten etableringskostnader. 

Med støtteprogrammene «Tunge nullutslippskjøretøy» og «Underveislading for tunge kjøretøy» satser Enova videre på tungtransporten. Ifølge tall fra Statens vegvesen ble det i 2020 registrert 45 utslippsfrie lastebiler i Norge. Dette er økt til 1 720.  

– Hittil i år har vi støttet 631 tunge nullutslippskjøretøy. Vi tror 2025 blir et godt år for tunge elektriske kjøretøy. Både som følge av den raske teknologiutviklingen med økt rekkevidde, og at mange av de offentlige ladestasjonene vi har støttet snart åpner over store deler av landet, sier seniorrådgiver Arnt-Gunnar Lium i Enova. 

Nye søknadsrunder

Tranaas Skjærvik fremhever at med flere tunge kjøretøy på veien må infrastrukturen for underveislading utvikles.  

– Dette er viktig for å sikre bruken og størst mulig utslippsreduksjoner. Siste søknadsfrist for støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» var 15. november. Vi regner med at det bli minst en ny søknadsrunde for programmet «Underveislading for tunge kjøretøy» i 2025.