Hydrogenbasert fiskebåt
Det norske rederiet Loran får 92,5 millioner kroner i Enova-støtte for å bygge verdens første havgående fiskebåt på hydrogen.
Loran sitt grønne fiskefartøy skal redusere det fossile drivstofforbruket med mer enn 40 prosent Illustrasjon: Skipsteknisk
Skipet skal redusere det fossile drivstofforbruket med mer enn 40 prosent. Det blir også klargjort for fremtidig nullutslippsdrift. Det er ikke blitt gjort før.
Daglig leder Ståle Otto Dyb i Loran håper at fartøyet kan bidra til et grønt skifte i fiskerinæringen.
– Vi skal sørge for at nybygget får den mest moderne, effektive og miljøriktige teknologien på markedet.
For Enova er det viktig å få demonstrert bruk av hydrogen i et havgående fiskefartøy.
– Selv om prosjektet ikke gir nullutslipp, ser vi på det som et første steg på veien for å få demonstrert bruk av hydrogen og brenselceller i fartøy, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Grunnideen med skipet er containerbasert lagring av hydrogen, to brenselceller hver på 185 kW og et batteri på 2 000 kWh, i tillegg til konvensjonelle dieselmotorer.
Fartøyet er designet av Skipsteknisk, som har fått støtte fra Innovasjon Norge. Designet er laget med tanke på energieffektivitet, gjenvinning av varme og mulighet for nullutslipps energibærer med bruk av hydrogen.