Hydrogenkontakt 

Forside

Elmagasinet.no,mobil-logo i toppen
Søk Personvern og informasjonskapsler Ansvarlig redaktør

Hydrogenkontakt 

I perioden 2025-2040 skal GreenH levere hydrogen til Torghatten-fergene på sambandet Bodø-Moskenes-Værøy-Røst.

Den planlagte fabrikken til GreenH i Bodø får en dagsproduksjon på seks-ti tonn hydrogen

– Dette er en lang og omfattende kontrakt, med ny teknologi og et nytt drivstoff. Utvikling, bygging og drift av hydrogenfergene er et pionerarbeid der både vi og GreenH er avhengige av samarbeidspartnere og støtte fra lokale og nasjonale myndigheter, sier adm. direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord. 

Statens vegvesen har beregnet at fergene til sammen vil bidra til å kutte 26 500 tonn Co2 hvert år, eller utslippet fra rundt 13 000 dieselbiler. 

1 milliard 

For å levere driftsstoffet skal GreenH bygge en hydrogenfabrikk på Langstranda i Bodø, som får en daglig produksjonskapasitet på seks-ti tonn. Anlegget skal også produsere oksygen og gi varme til fjernvarmenettet. Investeringskostnaden er på inntil 1 milliard kroner.  

– Dette er svært gode nyheter for grønn transport i Nord-Norge. Fabrikken vil bidra til å bygge opp kompetanse og industri som er helt i førersetet internasjonalt, og skape arbeidsplasser og verdiskapning, sier adm. direktør Morten Solberg Watle i GreenH. 

– Hydrogenanlegget gjør Bodø svært interessant som testbase for fremtidens grønne luftfart. At det blir store mengder oksygen tilgjengelig er verdifullt for oppdrettsnæringen. I samarbeid med Bodø Energi og Varme planlegger vi også utveksling av varme til fjernvarmenett . 

Les mer om følgende emner: