Jamming truer hverdagen til folk

Seniorrådgiver Siri Vasshaug og Karl Magne Nilssen i Statens vegvesen var vertskap for 226 internasjonale eksperter som testet digital sikkerhet på Andøya Foto: Statens vegvesen/Tor-Einar Schøning
Jamming truer hverdagen til folk
– Jamming er bevisst utsending av radiostøysignaler for å forstyrre, stenge eller hindre mottak av signaler fra en annen stasjon. Eksempelvis kan posisjonsbestemmelsen og betalingstjenesten på en el-sykkel, og andre systemer som mottar signaler fra satellitter for å fungere, enkelt settes ut av spill med det rette utstyret.
– Da jeg i fjor kjørte forbi et par parkerte varebiler i Finnmark, oppdaget jeg at GPS-en i bilen min plutselig mente at vi var langt til havs. Da var det jamming i gang, sier Karl Magne Nilssen, fagspesialist på teknologi i Statens vegvesen.
– Jamme-kriminalitet består også av tyveri av sykler, biler, campingvogner eller påhengsmotorer. Hva som helst med en GPS-sporing kan lures til å oppgi feil posisjon.
– Å være med på Jammetesten er både lærerikt og inspirerende. Samtidig får jeg en følelse av å være med på noe viktig.
– Dette er ikke en tenkt trussel. Det skjer i stor og liten skala hele tiden. Som oftest uten at vi merker noe som helst.
Skaper kaos
Seniorrådgiver Siri Vasshaug i Statens vegvesen organiserte de mer enn 50 personene på arrangørsiden.
– I praksis forbereder vi et forsvarsverk mot en ny generasjon krigføring. El-sparkesykler og betalingsløsninger kan hver for seg virke trivielle. Til sammen er det potensial til å skape kaos og immobilitet.
– Piloten kan lande flyet manuelt, skipperen kan legge fergen til kai, og bussjåføren kan kjøre bussen. Uten betalingsløsninger, GPS-tjenester og fungerende trafikklys stopper kollektivtrafikken. Da er det få transportforbindelser igjen. Vi blir rett og slett enkle mål.
– På Andøya testet vi i stor skala, både sivilt og militært. Redningshelikoptre, ferger, biler, droner, telefoner og klokker fikk kjørt seg. Den årlige Jammetesten gjør hverdagen litt tryggere for alle.